Strona główna
»
Newsy
»
Biuletyn European Schoolnet – 9 stycznia 2006 r.
Biuletyn European Schoolnet – 9 stycznia 2006 r.
|
2006-01-09 |
Biuletyn European Schoolnet – 9 stycznia 2006 r.
Nowości, wydarzenia, projekty, konkursy, możliwości współpracy dla europejskich szkół. Przedstawiamy styczniowy numer biuletynu European Schoolnet dla nauczycieli.
Szczęśliwego Nowego Roku!
Przede wszystkim ja i cały zespół życzymy Wam dużo zdrowia w Nowym Roku 2006, bo to jest coś, co najbardziej się liczy. Bardziej niż wszelkie projekty i wszystko inne. Bez dobrego zdrowia nic się nie zdziała.
Poza tym mam nadzieję, że rok 2006 przyniesie ze sobą wiele nowych możliwości dalszego rozwoju wszystkim szkołom na całym świecie. Jestem przekonana, że nauczyciele oraz ich uczniowie otrzymają w tym roku niezbędne wsparcie tak bardzo potrzebne im w pracy, działaniach twórczych i roztaczaniu opieki nad europejskimi dziećmi. Mam nadzieję, że będzie to rok wielkiego szacunku dla wszystkich nauczycieli.
Serdecznie pozdrawiam,
Brigitte
brigitte.parry@eun.org
Dzień Wiosny w Europie 2006
www.springday2006.org
Zostało dziesięć tygodni
Mamy jeszcze dziesięć tygodni, aby pokazać, że my i nasi uczniowie mamy coś do powiedzenia o Unii Europejskiej i jej przyszłości. W tym roku rejestracja do programu Dzień Wiosny będzie trwała do 9 maja, natomiast czas pomiędzy Dniem Wiosny a Dniem Europy wypełnią liczne i ciekawe wydarzenia.
W czeskiej Pradze 7 i 8 stycznia tego roku odbyło się spotkanie pedagogicznej grupy doradczej Dzień Wiosny 2006. Wspólnie z ekipą European Schoolnet dyskutowali oni nad tym, w jaki sposób mobilizować i wspierać szkoły w ramach tego ważnego wydarzenia.
Przedstawiciele programu Dzień Wiosny 2006 wraz ze współpracownikami z ministerstw edukacji spotkają się 20 stycznia w Brukseli, aby ustalić, w jaki sposób mogą pomóc szkołom od strony zaplecza instytucjonalnego.
Chcielibyśmy również namówić do współpracy wszystkich naszych kolegów z Afryki, Australii, Ameryki i Azji. Dzień Wiosny otwiera swoje podwoje na cały świat. Niedługo w naszym biuletynie zamieścimy informację o konkursie globalnym „Cele Rozwojowe Tysiąclecia” (Millennium Development Goals). Szczegóły już wkrótce
http://www.springday2006.org
Kontakt: Brigitte Parry
Kierownik Programu „Dzień Wiosny w Europie”
brigitte.parry@eun.org
eTwinning
Partnerstwo szkół europejskich
Kto zdobędzie nagrody eTwinning?
Wszystkie projekty zgłoszone do konkursu eTwinning zostały ocenione przez niezależną kapitułę, w skład której weszli przedstawiciele Komisji Europejskiej, Pedagogicznej Grupy Doradczej eTwinning, Centralnego Biura Wspomagania Technicznego oraz narodowych ministerstw edukacji.
Konferencja, na której zostaną ogłoszeni zwycięzcy, odbędzie się 13 stycznia w austriackiej miejscowości Linz. Pierwszą nagrodą w każdej kategorii jest czterodniowa wycieczka do europejskiego kampusu na wyspie Lanzarote 27-30 kwietnia 2006 r.
Oto lista nominowanych projektów:
Kategoria I: Współpraca szkolna, grupa wiekowa 5-12 lat
1. Rozmowy w czasie
- Cauldeen Primary School, Wielka Brytania
- Dun Salv Portelli Primary School, Malta
- Aldersund skole, Norwegia
2. Mój tydzień
- Tyri Gymnaasium, Estonia
- 5° Gymnasio Aigalew, Grecja
Kategoria I: Współpraca szkolna, grupa wiekowa 13-19 lat
3. Projekt młodych reporterów
- Zespół Szkół Samochodowo-Budowlanych, Polska
- Združená stredná škola dopravná Martin-Priekopa, Słowacja
4. Gazeta w Internecie zachęca do nauki języka niemieckiego
- Bischöfliche Maria-Montessori-Gesamtschule, Niemcy
- Súkromné gymnázium Prešov, Słowacja
Kategoria II: Innowacja pedagogiczna, grupa wiekowa 5-12 lat
5. Razem w Europie
- Eötvös Utcai Alapiskola, Komárno, Słowacja
- Számítástechnikai Általános Iskola, Węgry
6. Nauka i współpraca
- Oriveden Keskuskoulu, Finlandia
- Iglemyr Skole, Norwegia
Kategoria II: Innowacja pedagogiczna, grupa wiekowa 13-19 lat
7. Szkoła edukacyjna w Europie – Klub filozoficzny
- Lycée de Sèvres, Francja
- Liceo Classico "Ludovico Antonio Muratori", Włochy
8. Serwis prasowy Webba: Szwecja/Grecja
- Ebba Pettersson's Private School, Szwecja
- 1° Gymnasio Dafnis, Grecja
Kategoria III: Zasoby cyfrowe, grupa wiekowa 5-12 lat
9. Wartości w życiu szkoły i uroczystości szkolne
- 2nd Elementary School of Paleo Faliro, Grecja
- CEIP Tucci, Hiszpania
- Instituto Comprensivo "Paolo Borsellino", Włochy
10. Zabawa i nauka
- Escuela Infantil Gloria Fuertes, Hiszpania
- Przedszkole Publiczne nr 5, Głogów, Polska
Kategoria III: Zasoby cyfrowe, grupa wiekowa 13-19 lat
11. Wyzwanie "Kręgi w zbożu"
- Sint-Donatus instituut, Belgia
- ITCS "Cesare Vivante", Włochy
- Intercultural Gymnasium of Thessaloniki, Grecja
12. Drzewko oliwne – Oliwa z oliwek
- 8th Lyceum of Patras, Grecja
- IPSIA Trebisacce ("E. Aletti"), Włochy
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy kontaktować się z Brigitte Parry:
brigitte.parry@eun.org
Inspiracje
Konkursy Intersteno
Intersteno jest organizacją pożytku publicznego skierowaną na porozumienie wielokulturowe oraz wykorzystanie technologii informatyczno-komunikacyjnych. Intersteno organizuje wiele konkursów bazujących na umiejętności sprawnego posługiwania się komputerem (szybkie pisanie, edycja tekstów).
Zapoznaj się z listą poszczególnych konkursów. Niektóre mogą być naprawdę ekscytujące dla waszych pełnych zapału uczniów.
http://www.intersteno.org
__________________________________________________
Światowy Konkurs tMundo
tMundo to wielojęzyczna gra internetowa, która ma na celu poznanie i utrwalenie nazw krajów, ich stolic oraz cech charakterystycznych poszczególnych narodów. Gra dostępna jest w pięciu językach: angielskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim i włoskim.
Światowy Konkurs tMundo 2006 to międzynarodowe zawody on-line, które wykorzystują grę i zabawę, mają za zadanie ułatwić nauczycielowi nauczanie języków obcych i geografii w swoich klasach. Natomiast uczniowie, zachęceni do wzięcia udziału w grze-konkursie, szybciej zapamiętają nazwy stolic, a przy okazji podszkolą się w językach obcych.
http://www.tmundo.com/
_________________________________________________
Dialog i argumentacja, czyli sztuka negocjacji Oprogramowanie w edukacji, Izrael
Najistotniejszym celem tego projektu jest rozwijanie myślenia argumentacyjnego, które ma pomóc uczniom w dyskusjach prowadzonych przy użyciu najnowszych narzędzi technicznych.
Przez ostatnie trzy lata grupa Kishurim prowadziła ten projekt i rozwijała niezbędne oprogramowanie, które ma służyć nauczaniu oraz treningowi studentów biorących udział w dyskusjach. Ma im to pomóc w podejmowaniu wielu decyzji podczas negocjacji i w trudnej sztuce osiągania kompromisów. Kishurim stara się wprowadzić swój program w jak największej liczbie szkół.
Jeśli jesteście zainteresowani projektem, skontaktujcie się z jego koordynatorami:
Pani Meital Levitas: meytalherbs@gmail.com
Pani Reuma De Groot: msruma@mscc.huji.ac.il
http://www.dunes.gr
Współpraca
Twórzmy razem
Wirtualna gazeta i informacje kulturalne, Izrael
Szkoła Podstawowa Geulim leży w Ashdod w południowym Izraelu. Jednym z głównych celów kadry nauczycielskiej jest rozwijanie praktyk pedagogicznych wykorzystujących wysokie technologie i komputery.
Dwadzieścioro uczniów w wieku od 8 do 10 lat tworzy specjalną grupę, która pomaga swoim szkolnym kolegom oraz własnym nauczycielom w opanowaniu obsługi komputera. Nagrywają również wszelkie ważne dla szkoły wydarzenia kamerą cyfrową.
Pod opieką nauczyciela-opiekuna grupa stworzyła wirtualną gazetkę szkolną, w której zamieszczane są relacje z życia codziennego szkoły.
Uczniowie ci chcieliby nawiązać współpracę z innymi placówkami oświatowymi, które również stworzyły tego typu operacyjne grupy młodych komputerowców.
Kontakt: mayim@zahav.net.il
Grupa dziewięcioletnich uczniów, którzy uczęszczają na zajęcia komputerowe, poznają wiadomości o Izraelu i odkrywają swoje rodzinne miasto – Ashdod – chciałaby nawiązać kontakt ze szkołami podstawowymi, w których uczniowie również interesują się wszelkimi informacjami o swojej ojczyźnie i mieście, w którym mieszkają.
Kontakt e-mail: mayim@zahav.net.il
_________________________________________________
Komunikacja i język, Turcja
Yasemin Günay jest nauczycielką języka angielskiego w szkole w miejscowości Malatya w Turcji. Chciałaby ułożyć ciekawy program językowy. Poszukuje szkół z dowolnego kraju, które mogłyby z nią współpracować. Jej uczniowie są w wieku od 7 do 15 lat.
Kontakt: ygulay@mynet.com
_________________________________________________
Style uczenia się, Turcja
W jaki sposób możemy udoskonalać metody nauczania i uczenia się języków obcych w szkołach, biorąc pod uwagę wielość i różnorodność stylów pracy poszczególnych nauczycieli i ich uczniów?
Pewna grupa nauczycieli z Isparty w Turcji, która ma pod swoją opieką 530 uczniów w wieku od 14 do 18 lat, szuka możliwości współpracy w celu uruchomienia projektu dotyczącego tego zagadnienia. Różne style nauki przysparzają nauczycielom wielu problemów. Przecież każdy uczeń ma swoje własne, różne od pozostałych metody. Proponowany przez tureckich nauczycieli projekt może się okazać dobrym rozwiązaniem tej kwestii.
Kontakt: Nevnihal Genli
nevgenli@hotmail.com
_________________________________________________
Tradycje, ceremonie i uprzedzenia, Polska
Barbara Kondrot uczy w małej, lecz bardzo aktywnej szkole średniej na Górnym Śląsku.
Nauczyciele i uczniowie z tej szkoły biorą udział w wielu kampaniach społecznych, na przykład coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Dzień HIV/AIDS, Dzień Praw Człowieka.
Wszyscy są zainteresowani nowymi projektami edukacyjnymi, dzięki którym mogliby wymienić opinie lub podzielić się przemyśleniami i pomysłami dotyczącymi takich zagadnień jak tradycje regionalne i kulturowe, dziedzictwo historyczne, geografia, literatura, muzyka, taniec i wiele innych.
Kontakt: Barbara Kondrot
bjkondrot@op.pl
_________________________________________________
Wymiana myśli i materiałów, Holandia
Merel Guttinger jest nauczycielem w szkole dla dorosłych w holenderskiej miejscowości Hoofddorp. Jego szkoła bierze udział w programie na rzecz aktywizacji społeczeństwa poprzez naukę języków obcych wraz z siedmioma szkołami z Anglii, Irlandii, Niemiec, Danii i Norwegii.
W ramach posumowania projektu i wyciagnięcia z niego odpowiednich wniosków zostanie uruchomiona specjalna strona internetowa, na której nauczyciele będą mogli wymienić swoje poglądy i podzielić się spostrzeżeniami. Będzie można również umieścić tam własne materiały i podyskutować na forum.
Jeśli jesteś zainteresowany przyłączeniem się do tej wielokulturowej grupy, skontaktuj się poprzez e-mail: m.guttinger@rocva.nl
_________________________________________________
Środowisko i ekologia, Rumunia
Ta szkoła, która znajduje się w Transylwanii, poszukuje partnerów w celu uruchomienia nowego projektu dotyczącego środowiska naturalnego. Językiem roboczym będzie język francuski. Projekt może być wykorzystany do połączenia sieci szkół z władzami i instytucjami lokalnymi, jak również w celu poprawienia poczucia przynależności obywatelskiej wśród uczniów.
Kontakt: Doina Gavrilut
dngv@k.ro
CZYM jest EUN?
The European SchoolNet jest siecią sieci w Europie, której celem jest promocja użycia technologii informacyjnych i komunikacyjnych w szkołach w Europie poprzez:
· Wspieranie współpracy pomiędzy szkołami
· Oferowanie szerokiej gamy edukacyjnych zasobów i serwisów
· Promowanie najlepszych praktyk i doświadczeń
· Zaawansowaną koncentrację i standaryzację procesów w edukacji
Otrzymaliście biuletyn European Schoolnet, bo jesteście na liście subskrybentów. Możecie korzystać z tej broszury w dowolny sposób. Informacje tutaj zawarte są informacjami przeznaczonymi do użytku publicznego i nie są objęte prawami autorskimi. Jeśli macie jakiekolwiek pytania lub chcecie uzyskać więcej informacji na temat naszej usługi lub którejkolwiek z wcześniejszych broszur, odwiedźcie naszą stronę:
http://www.eun.org/newsletter
lub piszcie na adres: brigitte.parry@eun.org
Jeśli chcecie zobaczyć w biuletynie European Schoolnet swój projekt, informacje lub poszukujecie partnerów do współpracy, prześlijcie do nas opis projektu, a my postaramy się go opublikować. Nie zapomnijcie dokładnie go opisać, podać jego nazwę, wiek uczestników oraz inne pomocne szczegóły. Jeśli poszukujecie partnerów, prosimy, podajcie nam informacje o Waszej szkole i adres e-mail do kontaktu. Nie zapominajcie o częstym odwiedzaniu naszych stron z nowościami, informacjami dla nauczycieli i uczniów – są one regularnie aktualizowane w wielu językach.
http://www.eun.org/