Strona główna
»
Newsy
»
Biuletyn European Schoolnet - czerwiec 2004
Biuletyn European Schoolnet - czerwiec 2004
|
2004-06-02 |
Biuletyn European Schoolnet - czerwiec 2004
Projekty, wydarzenia w europejskich szkołach. Przedstawiamy najnowszy biuletyn European Schoolnet.
Drogie koleżanki, drodzy koledzy,
Rok szkolny wkrótce się zakończy. Prześlę jeszcze jeden biuletyn, po tym, w czerwcu (w innych wersjach językowych biuletyn rozsyłany jest pocztą elektroniczną - przyp. red.). Jeśli więc planujecie projekty, poszukujecie partnerów na następny rok szkolny, proszę skontaktujcie się ze mną, a ja je dla Was przedstawię. Nie zapomnijcie podać wszystkich informacji, których mogą potrzebować potencjalni partnerzy (temat, wiek uczniów, języki, przedmioty, których dotyczy projekt etc.)
Mam do Was prośbę. Czy jest ktoś, kto zapisał się na listę wysyłkową tego biuletynu od numeru pierwszego? Jakiś czas temu skradziono mi laptop i straciłam wiele dokumentów. Chciałabym zebrać wszystkie biuletyny do czasu, kiedy przygotowywać będziemy biuletyn nr 100 i zatrzymać je jako kronikę wykorzystania technologii informacyjnych w edukacji. Jeśli możecie mi pomóc, proszę skontaktujcie się ze mną mailowo.
Serdeczne pozdrowienia :)
Brigitte
brigitte.parry@eun.org
OFERTA PRACY EUROPEAN SCHOOLNET
Poszukiwani nauczyciele przedmiotów przyrodniczych
European Schoolnet został wybrany przez Komisję Europejską do stworzenia szerokiego paneuropejskiego portalu nauk przyrodniczych dla szkół. Dla tego projektu, EUN oferuje jedno lub dwa stanowiska dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, z doświadczeniem w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, którzy chcieliby pracować w Brukseli przez dwa lub trzy lata. Jako część projektu EUN utworzy europejską sieć nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i poszukuje grupy doświadczonych nauczycieli we wszystkich państwach UE, którzy są zainteresowani budową takiej sieci.
Jeśli jesteście zainteresowani, wyślijcie e-mail z krótki opisem Waszego doświadczenia i motywacji:
brigitte.parry@eun.org
FOCUS
Inspiracja
Gwiazdy olimpijskie, Niemcy
Jest to moduł z zadaniami teoretycznymi i praktycznymi, które mają na celu spojrzenie na „medialną konstrukcję” gwiazd sportu. Weź udział w tej inicjatywie i przyłącz się do konkursu on-line „Casting na gwiazdę olimpijska”: http://www.mediaeducation.net/themes/sport.htm
ENIS Włochy, Nowa strona internetowa
European Network of Innovative Schools (ENIS) jest paneuropejską siecią współpracy ponad 500 szkół, które zostały wyróżnione przez ministerstwa edukacji ze względu na innowacyjne zastosowanie nowych technologii. ENIS jest jedną z pierwszych i głównych inicjatyw European Schoolnet. Włoska sieć ENIS jest szczególnie aktywna; właśnie uruchomili stronę internetową w nowej szacie graficznej. Została ona przygotowana w języku włoskim, ale umożliwia dostęp do wielu różnych stron ENIS w Europie. http://enis.indire.it
Blog nauczycieli sztuki, Belgia - FR
Skontaktował się ze mną belgijski nauczyciel sztuki, który chciałby prowadzić z nami blog. Blogi są coraz popularniejsze w społeczności nauczycielskiej, zobaczycie, co robi Willy – może was to zainteresuje i zaczniecie pisać własny blog. Możecie także zadawać mu pytania (tylko w języku francuskim).
Email: willywelterx@mac.com
Strona Willy’ego: http://users.skynet.be/willywelter/
Blog Willy’ego: http://willywelter.skynetblogs.be/
Blog z jego warsztatów: http://peinture.skynetblogs.be/
Prezentacja Hiszpanii w języku francuskim, Hiszpania
Ta szkoła położona na północy Hiszpanii chce podzielić się z nami swoją pracą, przygotowaną w związku z Dniem Wiosny. Bardzo młodzi uczniowie przygotowali bardzo ładną prezentację Power Point w języku francuskim o miejscu, w którym mieszkają. Może to być pomysłem na projekt dla uczniów z wykorzystaniem nowych narzędzi, języka obcego i tematu projektu. http://www.xtec.es/~nsalvado/spring/spring_2004/acti_cernin.htm
Strona szkolna nt. rozszerzenia UE, Hiszpania
I.E.S. Manuela Malasaña zarejestrowała się w projekcie Spring Day in Europe i przygotowała piękną stronę WWW na temat rozszerzenia UE. Strona dostępna jest w języku hiszpańskim, prezentuje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Unii Europejskiej. Kliknij TUTAJ!
Inicjatywa Dzień Powitania, Irlandia
Dzień Powitania koncentrują się wokół rozszerzenia UE. Strona zawiera przydatne materiały edukacyjne na temat UE i nowych krajów członkowskich, głównym celem projektu jest umożliwienie uczniom w Irlandii przesłania pozdrowień do uczniów z nowych krajów członkowskich. Ten fakt jest często pomijany, ale ponad 12 milionów uczniów dołączyło do UE 1 maja. Wraz z nimi do unii wkroczył szereg nowych języków i zwiększyła się różnorodność kulturowa. Dni Powitania mają na celu przekazanie im wszystkim: “Céad Míle Fáilte.” W języku angielskim. http://www.scoilnet.ie/daysofwelcome
Wyniki Międzynarodowego Konkursu Pisarskiego, Belgia-FR
Prawie 6000 uczniów wzięło udział w tym konkursie pisarskim. W tym roku tematem konkursu było opowiadanie kryminalne. Strona prezentuje rezultaty konkursu, a także zasoby i pomysł na temat w przyszłym roku – pisanie dramatu. Znajdź czas na przejrzenie strony, jest w 100% pedagogiczna!
http://www.leaweb.org/
lub
www.leaweb.org/JLD
Tylko w języku francuskim
Kontakt: Jean-Luc Davagle
jld@leaweb.org
Archivox, Zbiór dźwięków literackich, tylko w języku francuskim
Archivox jest bezpłatnym bankiem dźwięków audio – fragmentów literatury francuskiej czytanej przez profesjonalistów. Fragmenty mogą być wykorzystywane, nie są objęte prawami autorskimi. Możesz tu wysłuchać biografii, opowiadań, bajek, noweli, poematów, powieści... wybierz! http://www.archivox.com/
Zasób z historii, EdNA Online, Australia
Organizacja HTASA (History Teachers Association of South Australia) odbyła w dniach 30 kwietnia – 1 maja 2004 konferencję, tematem były „Bajty historii” (ang. „History Bytes”). Kerrie Smith, education.au, kierownik informacji szkolnej dla EdNA Online, przeprowadziła dwa warsztaty dla uczestników konferencji: „Używaj zasobów internetowych do ożywienia nauczania historii” – warsztat koncentrował się wokół wykorzystania strony Just History http://www.edna.edu.au/edna/page1421.html, która zawiera wiele linków do internetowych zasobów edukacyjnych z historii w portalu EdNA Online.
Tylko w języku angielskim.
Nowość – biuletyn EdNA Online:
http://www.edna.edu.au/edna/page472.html
Mój bohater – strona internetowa, USA
Strona internetowa “Mój bohater” zawiera tysiące historii o niezwykłych ludziach, napisanych przez dzieci, a także dorosłych. Opowieści mają na celu przypomnienie, że każdy z nas ma potencjał i może dokonać niezwykłych czynów i spełnić marzenia, idąc w ślady naszych bohaterów. Ty i Twoja szkoła możecie przyłączyć się do projektu.
Tylko w jęz. angielskim http://www.myhero.com
Projekt Poszukiwanie kultur, USA
Projekt CultureQuest angażuje uczniów i nauczycieli, którzy tworzą klasowe projekty i badają inne kultury. Początek projektu to zapytanie studentów o ich zainteresowania; biorąc udział w projekcie trzeba bowiem intensywnie badać tematykę wybranej kultury – sztukę, muzykę, historię, literaturę, religię, wartości, życie codzienne, zwyczaje i tradycje. Prace uczniów stają się częścią klasowej strony internetowej. CultureQuest promuje lepsze zrozumienie pomiędzy kulturami i docenienie wartości innych kultur, zwiększa zaangażowanie uczniów w poszukiwanie informacji i badania, a także stanowi ćwiczenie umiejętności pisania i wykorzystywania nowoczesnych technologii na miarę 21 wieku.
CultureQuest został stworzony i ma siedzibę w Nowym Jorku, w Center for School Development of the School of Education, The City College of the City University of New York.
Strona internetowa:
http://www.culturequest.us
Kontakt: Dr. Sheila Offman Gersh (wspaniała pani!)
sgersh@ccny.cuny.edu
WSPÓŁPRACA
Twórzmy wspólnie!
Ewaluacja albumów, Szkoła podstawowa, Francja
Stéphanie jest studentką i nauczycielką. Kończy studia i uczy na pół etatu w szkole podstawowej. W tym roku zrobiła album z dwoma postaciami podróżującymi po nowych krajach UE. Album ten został przygotowany w języku francuskim, ale ona chciałaby przetłumaczyć ten materiał na angielski. Szuka nauczycieli ze szkoły podstawowej, którzy byliby tak mili i zgodzili się spojrzeć na album wraz ze swoimi uczniami i przesłać do niej opinie i komentarze. Myślę, że musimy pomagać młodym nauczycielom!
Jej imię: Stéphanie Poirier
Jej email: phanie.poirier@wanadoo.fr
Najlepsze przykłady recyklingu odpadów, Wielka Brytania
Barbara Golding prowadzi projekt badawczy w Radzie Hrabstwa Warwickshire, w ramach którego wdrażany jest pilotaż z kilkoma szkołami w hrabstwie, mają one ograniczyć odpady, utworzyć plany recyklingu, i wprowadzić temat ochrony środowiska i przetwarzania odpadów do programu zajęć szkolnych. Chciałaby wiedzieć, jakie rodzaje i sposoby recyklingu stosuje się w szkołach w innych krajach. Jest również zainteresowana przykładami i case studies. Skontaktujcie się z nią i podzielcie waszymi doświadczeniami na ten ważny temat, który dotyczy wszystkich europejskich szkół.
barbaragolding@warwickshire.gov.uk
Wymiana naturalnych rytmów, Francja
Ta nauczycielka ze szkoły średniej szuka partnerskich szkół w krajach UE, z delikatnym naciskiem na kraje północne, aby stworzyć wspólnie projekt na temat rytmów – naturalnych i ich wpływu na społeczeństwa, rytmu wsi, rytmu aglomeracji miejskich, rytmu szkoły etc.
Kontakt : Marie-Christine Tricottet
mchdem@wanadoo.fr
Jak polepszyć relacje w szkole, Hiszpania
Grupa nauczycieli z I.E.S. San Sebastian, Huelva-Hiszpania pracuje nad projektem „jak poprawić relacje w szkole”. W szczególności badają, jak rozwiązywać konflikty i zwiększać zaangażowanie młodzieży w różne projekty proponowane przez szkołę. Szukają partnerów z krajów UE, którzy są zainteresowani uczestnictwem w tym projekcie. Języki projektu –hiszpański, portugalski, angielski.
Kontakt: Carmen Pulgarin
mcpulgrin@correo.cop.es
Ochrona środowiska, Portugalia
Fernando Ferreira uczy w Escola Secundária Águas Santas w Portugalii. Szuka innych szkół do porównania wad i zalet życia w mieście w związku z ochroną środkowiska naturalnego. Jego uczniowie są w wieku 13-18 lat. Chciałby również zająć się sprawą instalacji termoelektrycznych.
Email: engftf@mail.pt
ICT w szkolnym badaniu, Belgia-NL
Hans De Four niedawno rozpoczął badanie wspierane przez europejskie rządy i ministerstwa edukacji. Jaki jest poziom przygotowania do korzystania z TIK w waszym kraju? Czy szkoły są wspierane finansowo? Czy koordynatorzy edukacji informatycznej otrzymują wsparcie? Czy wasze państwo ma edukacyjną stronę internetową dla nauczycieli, finansowaną przez rząd?
Znajdź 5 minut i odpowiedz na 3 pytania: http://home.klascement.net/didacto/ICTint.htm
Możesz tu także już przeczytać pierwsze rezultaty (np. Włochy, Holandia, Flandria). Porównaj to z Twoim krajem!
Hans De Four, Doradca TIK w szkołach - Flanderia, Belgia
hans@klascement.net
Wymiana uczniów, Polska
Justyna Kukulka uczy w szkole podstawowej i średniej. Na Dzień Wiosny przygotowała projekt związany z różnorodnością kulturową w rozszerzonej Europie we współpracy ze szkołami z Grecji i Hiszpanii. Chciałaby rozszerzać współpracę międzynarodową, wymiany międzyszkolne i angażować uczniów. Jeśli szukasz szkolnych partnerów w Polsce, ona z radością odpowie na Twoje zapytanie.
Jej adres: kukjustina@yahoo.com
Poszukujemy szkoły z Wielkiej Brytanii, Pakistan
Tariq Saeed Baber uczy i prowadzi stowarzyszenie dla dzieci upośledzonych w Peshawer - Pakistan. Szuka szkół partnerskich do współpracy, szczególnie z Wielkiej Brytanii, do wymiany i wspólnego projektu.
Email: ripplestsbaber@yahoo.com
Edukacyjne badanie, wideokonferencja, USA
Publiczne Muzeum Milwaukee rozpoczyna badania międzynarodowe zatytułowane “Implikacje zastosowań edukacyjnych wideokonferencji”. Badają generalne nastawienie i trendy w rozwoju edukacyjnych wideokonferencji. Wyniki badań udostępnione zostaną na stronach internetowych , aby wspomagać i zachęcać do tworzenia większej ilości edukacyjnych programów, które trafiają w zapotrzebowanie ze strony nauczycieli i uczniów.
Kopię badania edukacyjnych wideokonferencji znajdziesz on-line:
http://www.mpm.edu/education/distance/research_survey.asp
Każda osoba może przesłać tylko jedną ankietę, ale w obrębie jednej instytucji, może wziąć udział w badaniu wiele osób.
EUROSKOP
Nie przegap niczego i nikogo!
Sport, ruch, emocje, Austria
Międzynarodowy Tydzień w TGM - Instytucie Technologii
3 –10 październik 2004
Wiedeń – Austria
TGM – Instytut Technologii zaprasza, promuje i sponsoruje Międzynarodowy tydzień dla europejskich uczniów w grupie wiekowej 15-18 w Wiedniu. Celem spotkania jest nawiązanie osobistych i instytucjonalnych kontaktów pomiędzy uczniami, szkołami i partnerami europejskimi.
Najważniejszym punktem programu tygodnia jest bicie rekordu w maratonie sztafetowym. Wraz z uczniami z całej Europy chcą pobić istniejący rekord świata. Program zawiera także zwiedzanie, wizytę w szkołach, a także czas, aby poznać Austrię i Austriaków lepiej.
Zaproszenie jest skierowane do grup uczniów (maks. 5 uczniów plus nauczyciel), a także do uczniów indywidualnych, jedyny warunek – w grupie musi być co najmniej jedna osoba, która może biec 350 metrów w czasie mniejszym niż 1 minuta.
Aplikacje: peter.steiner@tgm.ac.at do 30 czerwca 2004.
Colloque Cyber-Langues, Francja
Dla nauczycieli z Francji i nauczycieli francuskiego jako języka obcego
Sierpień 24-25-26, 2004
Już piąty raz, Colloque Cyber-Langues, zbierze wszystkich nauczycieli i pedagogów, którzy są zainteresowani nowymi praktykami, innowacjami i eksperymentami związanymi z nauczaniem i uczeniem się języka francuskiego. Cała konferencja jest nakierowana na realne, konkretne doświadczenia szkolne. http://cyberlangues.online.fr
Konferencje i wydarzenia European Schoolnet
Oferujemy Wam spis nadchodzących konferencji w tematyce edukacji i technologii w Europie. Strona jest aktualizowana co tydzień. Wydarzenia publikowane są chronologicznie. Zapamiętaj tę stronę, by wiedzieć, co się dzieje! http://www.eun.org/events