Strona główna
»
Newsy
»
Czas ważnych egzaminów
Czas ważnych egzaminów
|
2010-05-04 |
Czas ważnych egzaminów
Wiosna to ważny czas dla uczniów ostatnich klas wszystkich typów szkół. 8 kwietnia do egzaminów przystąpili szóstoklasiści, pod koniec tego miesiąca przed testami sprawdzającymi stanęli gimnazjaliści, a początek maja to tradycyjnie początek matur.
8 kwietnia 2010 r. do pisemnego sprawdzianu w szkołach podstawowych przystąpiło około 388 tysięcy szóstoklasistów w całej Polsce. Na zestaw egzaminacyjny składało się 25 zadań, z czego 20 były to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród czterech wymienionych. Uczniowie mieli 60 minut na wykonanie wszystkich poleceń. (Dla uczniów z dysleksją czas trwania sprawdzianu mógł być przedłużony o dodatkowe 30 minut).
Szóstoklasiści musieli się wykazać umiejętnościami rozumienia tekstu, interpretacji wiersza, liczenia oraz odczytywania informacji o figurach geometrycznych. Głównym tematem ich egzaminu był sport. Polecenia w teście odnosiły się m.in. do cytowanych fragmentów książki „Pół wieku z piłką” prezentującej wspomnienia piłkarza i trenera Kazimierza Górskiego oraz do tekstu z Wikipedii o tym, czym jest bieg maratoński. Ponadto w sprawdzianie pojawił się wiersz Tadeusza Kubiaka „Łyżwiarka”.
Gimnazjaliści - prawie 450 tysięcy uczniów z III klas - sprawdzali swoją wiedzę 27, 28 i 29 kwietnia. Egzamin złożony był z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i testu z języka obcego. (Część pierwsza i druga egzaminu trwały po 120 minut, a część trzecia - 90 minut. Dla uczniów z dysfunkcjami czas testu mół być przedłużony nie więcej niż o: 60 min. w przypadku części pierwszej i drugiej oraz 45 min. w przypadku części trzeciej).
Uczniowie i nauczyciele oceniają, że zadania z części humanistycznej nie były trudne. W rozprawce zdający musieli wyjaśnić czy trudno wybrać szkołę ponadgimnazjalną, a w części zamkniętej należało udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące obrazu z czasów Króla Salomona oraz postaci Juranda ze Spychowa.
Wśród 36 zadań egzaminu matematyczno-przyrodniczego wiele poleceń odnosiło się do węgla, występującego w zadaniach jako pierwiastek chemiczny lub skały osadowe (węgiel kamienny i brunatny). Gimnazjaliści - posługując się diagramami, wykresami i tabelami - musieli m.in. określić udział węgla w masie biosfery, ustalić kolejność wydarzeń geologicznych, a także podać wzór radioaktywnego gazu, który powstał w wyniku rozkładu materiału organicznego zawierającego promieniotwórczy izotop węgla. Większość zdających uznała tą część egzaminu gimnazjalnego za bardzo trudną.
Trzeciego dnia uczniowie III klas zmierzyli się z testem z języka obcego - można było sprawdzić swoje umiejętności z języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego, włoskiego lub hiszpańskiego. Podczas tej części egzaminu wykazać trzeba było się umiejętnościami w zakresie odbioru tekstu słuchanego, odbioru tekstu czytanego oraz reagowania językowego.
W godzinach popołudniowych dni, w których odbywały się egzaminy na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej opublikowane zostały arkusze z zadaniami ze sprawdzianów. Testy rozwiązywane przez uczniów szkół podstawowych znaleźć można TUTAJ, a zadania dla gimnazjalistów dostępne są TUTAJ. (Klucze odpowiedzi do egzaminów publikowane są na stronie http://www.cke.edu.pl/ w następnej kolejności).
Przypominamy również, że na stronach CKE maturzyści mogą znaleźć materiały pomocnicze opracowane dla potrzeb egzaminu maturalnego, dopuszczone jako pomoce egzaminacyjne - kliknij TUTAJ.
MW