Strona główna
»
Newsy
»
Czy nauczycielom należy się wynagrodzenie za strajk?
Czy nauczycielom należy się wynagrodzenie za strajk?
|
2008-05-30 |
Czy nauczycielom należy się wynagrodzenie za strajk?
Echo strajku nauczycieli z 27 maja to problem wynagrodzeń.
Samorządowcy i dyrektorzy szkół zastanawiają się: płacić, czy nie za
dzień strajku? Związkowcy apelują do dyrektorów szkół o niepotrącanie
wynagrodzenia za strajk.
Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu
sporów zbiorowych w okresie strajku, zorganizowanego zgodnie z
przepisami ustawy, pracownik zachowuje prawo do świadczeń z
ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem
prawa do wynagrodzenia.
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8
grudnia 1994 r. (sygn. akt I PZP 49/94, OSNP 1995/16/202) wypowiedział
się, że nauczyciel, który otrzymuje wynagrodzenie „z góry" powinien
liczyć się obowiązkiem zwrotu wynagrodzenia w sytuacji niewykonywania
pracy, chyba że za określony czas z mocy przepisu szczególnego
zachowuje do niego prawo.
Zdaniem Związku Nauczycielstwa
Polskiego - organizatora ogólnopolskiego strajku - takim przepisem
szczególnym mogą być porozumienia postrajkowe zawierane pomiędzy
dyrektorami szkół i zakładowymi organizacjami związków zawodowych. W
tej sprawie związkowcy zwrócili się niemal do wszystkich pracodawców.
Wielu dyrektorów ma jednak wątpliwości, czy takie porozumienia są
sankcjonowane przez prawo pracy.
Na pierwszy rzut oka wydaje
się, że nie. Wynika to z zapisów art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca
1974 r. - Kodeks pracy, który stanowi, że przez prawo pracy rozumie się
przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych,
określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także
postanowienia układów zbiorowych pracy i innych o p a r t y c h n a u s
t a w i e porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających
prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Innego zdania był
jednak Sąd Najwyższy, który w wyroku z dnia 6 lutego 2006 r. (sygn. akt
III PK 114/05, OSNP 2007/1-2/2 i OSP 2007/7-8/94) wyraził pogląd, że
porozumienie zbiorowe partnerów społecznych określające prawa i
obowiązki stron stosunku pracy, także zawarte bez „oparcia na ustawie",
jest źródłem prawa pracy . W uzasadnieniu podkreślono, że dla oceny
skutków porozumienia zbiorowego w odniesieniu do indywidualnego prawa
pracy zasadnicze znaczenie mają art. 20 i art. 59 ust. 2 Konstytucji.
Przepis
art. 20 Konstytucji stanowi, między innymi, że solidarność, dialog i
współpraca partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju
Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast według art. 59 ust. 2 związki
zawodowe oraz pracodawcy i ich organizacje mają prawo do rokowań, w
szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych, oraz do
zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień. Wynika to
także z zasady wolności działania związków zawodowych (art. 12
Konstytucji).
Dopuszczalność zawierania przez partnerów
społecznych porozumień wywołujących skutki tylko między nimi, czyli w
płaszczyźnie zbiorowego prawa pracy, nie była i nie jest kwestionowana.
Natomiast z analizy systemowej ustawodawstwa pracy regulującego kwestię
zawierania porozumień i wydawania aktów prawa zakładowego należy m. in.
wskazać ustawę o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, która przewiduje
możliwość zawierania przez partnerów społecznych porozumienia po
rokowaniach (art. 9) i po mediacji (art. 14). I chociaż ustawa ta nie
wspomina o porozumieniu postrajkowym to „trafnie przyjmuje się, że
skoro porozumienia z art. 9 i art. 14 Kodeksu pracy są źródłami prawa
pracy, to należy do nich zaliczyć również porozumienie postrajkowe,
zwłaszcza że także ono ma umocowanie w art. 59 ust. 2 Konstytucji".
Zdaniem
SN odmowa uznania za źródło prawa pracy porozumienia zbiorowego
partnerów społecznych tylko dlatego, że nie ma ono szczegółowego
upoważnienia ustawowego oznaczałoby przyjęcie - wbrew art. 8 ust. 1
Konstytucji - prymatu ustawy nad Konstytucją.
Wydaje się więc,
że dyrektorzy placówek oświatowych mogą zawierać porozumienia
postrajkowe, które zgodnie z powyższym wyrokiem mają rangę prawa pracy.
Mirosław Obrębski
Źródło: Serwis Samorządowy PAP