PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Czytające szkoły


Czytające szkoły

2003-11-05


Czytające szkoły


Dajmy szansę naszym dzieciom, by wyrosły na mądrych i dobrych ludzi! Przedstawiamy program "Czytające szkoły" w ramach kampanii społecznej "Cała Polska czyta dzieciom".

Fundacja "ABCXXI - Program Zdrowia Emocjonalnego", inicjator kampanii "Cała Polska czyta dzieciom" gorąco zaprasza do udziału w nowym programie pn. "Czytające szkoły". Zachęcamy szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, zwłaszcza gimnazja i szkoły zawodowe, aby włączyły codzienne czytanie uczniom do swych programów nauczania.

Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie przemocy.

Kampania "Cała Polska czyta dzieciom" jest adresowana głównie do rodziców. Jednak wielu rodziców nie znajduje czasu ani motywacji, by dzieciom czytać. Dla wielu z nich książka jest niedostępna - zbyt droga lub trudna do zdobycia.

Od 1989 roku zlikwidowano w naszym kraju ponad 1500 bibliotek i ponad 20 000 punktów bibliotecznych. Istniejące biblioteki są często źle wyposażone.

Szkoła może i powinna uzupełniać domowe czytanie, a tam, gdzie całkiem go brak, dać zaniedbanym dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem pisanym.

Głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości:

- Lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy. Kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie.

- Czytanie chroni dzieci przed uzależnieniem od telewizji i komputerów

- Czytanie jest dobrą alternatywą dla fałszywych wartości masowej kultury.

Polskie szkoły, które wprowadziły codzienne głośne czytanie, obserwują:

- poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów

- wzrost zrozumienia tekstów i poleceń

- poprawę koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi,

- wyciszenie i większą gotowość do nauki,

- większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia,

- wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek,
- wzrost poczucia humoru,

- poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami,

- powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami,

- spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań,

- wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu.

Głośne czytanie pomaga szkole realizować jej misję edukacyjna i wychowawczą!

Współczesne dzieci i nastolatki dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, w szkole nie rozumieją prostych tekstów i poleceń. Coraz mniej także same czytają, ponieważ czytanie niezrozumiałych słów i zdań jest trudne i nudne, znacznie mniej atrakcyjne od telewizji. Dorośli nie stanowią dobrego wzorca - sami mało czytają. Pod względem ilości czytanych książek Polska znajduje się w ogonie krajów rozwiniętych, przoduje zaś pod względem analfabetyzmu funkcjonalnego. Sytuacja taka grozi naszemu społeczeństwu pogorszeniem jakości życia i marginalizacją na arenie międzynarodowej. Jeśli nie przeciwstawimy się temu trendowi, będziemy przegrywać z mądrzejszymi - z tymi, którzy czytają.

Odwrót od słowa pisanego jest szczególnie niebezpieczny w demokracji. "Naród, który nie czyta - mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych." - pisze Jim Trelease, amerykański propagator czytania dzieciom. "Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji" - dodaje.

Mądre książki są też nośnikami ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem.

Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.

O przyszłości naszego kraju zadecyduje jakość ludzi, których wychowujemy dzisiaj!

Proponujemy dwa sposoby wdrożenia programu:

1. Wariant prosty:

Codzienne czytanie uczniom przez nauczyciela przez 15 -20 minut w trakcie zajęć lekcyjnych, najlepiej o stałej porze.

UWAGA: głośne czytanie przed pierwszą lekcją (pomiędzy 7.30 a 8.00) lub w trakcie przerw może wzbudzić niechęć uczniów do czytania (zmusza ich do wczesnego wstawania lub odbiera czas przeznaczony na rekreację). Przekreśliłoby to główne założenie Programu, że głośne czytanie ma się dzieciom kojarzyć z przyjemnością i budować miłość do książek.

2. Wariant mieszany (ew. dla szkół ponadpodstawowych, po 1 semestrze czytania wg wariantu prostego)

Rozpoczynanie dnia lekcyjnego od 10 minut głośnego czytania przez nauczyciela. Ostatnie 10 minut lekcji przeznaczone jest na ciche czytanie - każdy uczeń, nauczyciel oraz pracownik administracji czyta w tym czasie przyniesioną przez siebie książkę.

UWAGA: Bardzo ważny dla dzieci jest przykład dorosłych, którzy sami czytają książki!

Proponujemy wybór książek wspólnie z uczniami. Pomocą mogą być kryteria wyboru książek opracowane przez Fundację ABCXXI oraz lista tytułów rekomendowanych do czytania dzieciom, dostępna na stronie internetowej www.calapolskaczytadzieciom.pl

UWAGA: Na tej samej stronie WWW znajdą Państwo także informacje przydatne do przeprowadzenie spotkań z rodzicami na temat potrzeby codziennego czytania dzieciom w domu, a także radykalnego ograniczenia godzin korzystania z telewizji i komputera oraz monitorowania oglądanych przez nie programów i używanych gier komputerowych.

Zainteresowane Szkoły prosimy o wypełnienie zgłoszenia i odesłanie pocztą do Fundacji na adres:
02-790 Warszawa,
ul. Pachnąca 23/ 2
Kontakt e-mail: abc.emocje@interia.pl

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl