Strona główna
»
Newsy
»
Edukacja medialna w UE
Edukacja medialna w UE
|
2009-02-25 |
Edukacja medialna w UE
W dobie globalizacji i szybkiego rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych zarówno innowacyjne technologie, jak i media przenikają w coraz większym stopniu do wszystkich sfer życia. Społeczeństwo musi bardziej niż kiedykolwiek nadążać za tymi szybkimi zmianami technologicznym i uczyć się, aby poradzić sobie z zalewem informacji. Pomóc może edukacja medialna od najmłodszych lat, uważają eurodeputowani. W grudniu ubiegłego roku Parlament Europejski przyjął sprawozdanie na temat edukacji medialnej.
Poprzez wybór odpowiednich tematów media występują w roli strażnika i wpływają w ten sposób na życie polityczne i codzienne. Wybór ten odbywa się jednak na podstawie indywidualnych zapatrywań i nie jest przez to w pełni obiektywny. Media stwarzają okazję do ogólnoświatowej komunikacji, otwartości na świat, rozpowszechniania wiedzy oraz dalszego rozwoju demokracji. Z drugiej jednak strony, stwarzają też zagrożenie częstszej manipulacji.
Dlatego Parlament Europejski, w przyjętym 16 grudnia opowiada się za jak najszerzej zakrojoną edukacją medialna w szkołach. Nauczanie o mediach pozwoli obywatelom stawiać czoła tym wyzwaniom i uczynić z nich pewnych siebie użytkowników. Należy kształcić umiejętności rozumienia i krytycznego oceniania różnych aspektów mediów i treści medialnych, a także samodzielnej komunikacji, twierdzą posłowie.
Przedmiot "edukacja medialna" powinien znaleźć się w programach nauczania. Parlament proponuje, też, aby właściwe władze krajowe dbały o to, aby nauczyciele uczyli się w trakcie dalszego szkolenia zarówno o stosowaniu audiowizualnych pomocy naukowych, jak i o zagadnieniach związanych z edukacją medialną. Posłowie domagają się również rozpowszechnienia zajęć kształcących umiejętności korzystania z nowych mediów wśród osób starszych.
Przepaść cyfrowa
Komputery i Internet są w różnym stopniu rozpowszechnione w UE. 54% gospodarstw domowych w całej UE posiada komputer osobisty, a 43% dysponuje łączem internetowym (z czego 15% ma łącze szerokopasmowe). Różnice o charakterze regionalnym w tej kwestii są znaczne: w zależności od państwa członkowskiego komputer posiada od 21 do 85% gospodarstw domowych.
Polityka europejska musi dążyć również do zmniejszenia „przepaści cyfrowej” między państwami członkowskimi oraz między miastem a wsią. Wszystkie grupy społeczne muszą czerpać korzyści z zalet społeczeństwa informacyjnego. Należy uniknąć izolacji mieszkańców obszarów wiejskich od społeczeństwa regionów miejskich posiadających łącza szerokopasmowe, ponieważ przede wszystkim na obszarach wiejskich odległości stanowią często przeszkodę dla mobilności zawodowej i życia codziennego czytamy w sprawozdaniu.
Sprawozdanie dostępne jest na stronie PE: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2008-0461&language=PL&mode=XMLv
źródło: serwis prasowy PE