PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Jak dotąd świętowano Dzień Wiosny w Europie


Jak dotąd świętowano Dzień Wiosny w Europie

2006-05-04


Jak dotąd świętowano Dzień Wiosny w Europie

Niemal cała Europa obchodziła w tym roku Dzień Wiosny. W wielu krajach organizowano spotkania, konkursy, odczyty, debaty i zabawy na tematy unijne. Nie tylko polskie szkoły wykazały ogromną inicjatywę w tych działaniach. Zapraszamy w małą podróż do innych państw. Zobaczcie, ile ciekawych rzeczy można zrobić!

Dzień Wiosny w Europie 2006 został zorganizowany z myślą o rozwijaniu zainteresowań młodych Europejczyków na temat Unii Europejskiej, pobudzaniu ich do prowadzenia debat na tematy związane z przyszłością we wspólnej Europie.

Do końca marca 2006 roku ponad 6600 szkół zarejestrowało się na stronie programu, a to jeszcze nie koniec rejestracji. Ponad 100 eurodeputowanych wzięło udział w szkolnych debatach i czatach z uczniami. Na oficjalnej stronie Dnia Wiosny znalazło się ponad 1500 propozycji dla przyszłości Europy i ponad 400.000 głosów młodych ludzi na tematy związane z UE.

Poniżej garść informacji z europejskich krajów:

AUSTRIA

Ponad 106 szkół austriackich zarejestrowało swój udział w obchodach Dnia Wiosny. Zorganizowano 32 imprezy, a 9 eurodeputowanych wzięło udział w szkolnych debatach. Głównym tematem uroczystości w Austrii była przyszłość młodych Austriaków w UE, szczególnym problemem jest tu bezrobocie. Drugim najczęściej poruszanym tematem był pokój. Młodzi Austriacy wykazali duże zainteresowanie innymi krajami europejskimi, a także mniejszościami narodowymi, mieszkającymi w ich kraju. Wiele austriackich szkół nawiązało współpracę ze szkołami bliźniaczymi w innych krajach UE.

BUŁGARIA

Bułgarskie Ministerstwo Edukacji wsparło dyskusje na temat UE, a Departament ds. Integracji Europejskiej zachęcał wiele szkół do udziału w programie. Na efekty nie trzeba było długo czekać: 362 spotkania z udziałem ważnych osobistości związanych z UE, wśród nich wielu eurodeputowanych. Młodzi Bułgarzy widzą potrzebę skuteczniejszego informowania o nowych programach i akcjach edukacyjnych UE. Możliwość studiowania poza granicami własnego kraju wydaje się być dla Bułgarów naturalną kontynuacją nauki.

CYPR

Co najmniej 15 szkół zaprosiło do wspólnych dyskusji cypryjskich eurodeputowanych i inne osobistości. Tematem przewodnim była edukacja i możliwości, jakie daje w tej dziedzinie UE. Pokój i bezpieczeństwo oraz możliwość pracy to tematy, które nieustannie pojawiały się w szkolnych dyskusjach.

CHORWACJA

Największym problemem młodych Chorwatów jest wizja kraju po wstąpieniu do UE. Szczególnie możliwość studiowania i pracowania w innych krajach europejskich stanowi dla Chorwatów dużą wartość. Bardzo frustrujący jest dla nich sam okres oczekiwania na wstąpienie do UE. Jak sami mówią: im bardziej się starają, tym UE wydaje się bardziej odległa. Bardzo ważnym tematem dla młodych Chorwatów jest pokój – żadnych nowych wojen!

CZECHY

W Czechach wielu polityków i eurodeputowanych odwiedziło szkoły i wzięło udział w debatach. Wiele projektów organizowanych w ramach obchodów Dnia Wiosny było finansowanych przez reprezentantów Komisji Europejskiej i czeski rząd. Przykładem może być choćby wyjazd laureatów jednego z konkursów do Brukseli. Młodzi Czesi uważają, że debaty o problemach EU są najlepszą okazją do tego, aby ich własne problemy były wysłuchane przez innych. Zdają sobie sprawę, że ich ciężka praca i odpowiedzialność to jedyna droga rozwoju przyszłych Czech. Czasy niewoli są już za nimi, teraz najważniejsze jest budowanie wspólnej przyszłości, walka o prawa człowieka, wolność słowa, pokój, równe prawa w pracy i możliwość studiowania w innych krajach UE.

DANIA

Duńscy studenci z okazji obchodów Dnia Wiosny założyli blog. Uczestniczyli również w czacie z Janem Figelem. Młodzi Duńczycy mają wiele propozycji dla europejskich deputowanych, aby ich działania były bliższe potrzebom obywateli Europy. Chcą rozmawiać o UE – poprzez bloga, organizowane dyskusje i debaty czy np. zaplanowane spotkanie w biurze Reprezentantów Komisji na 21 kwietnia. Duńscy uczniowie chcieliby spotkać się z członkami PE, a także stać się częścią parlamentu młodych. Too dla nich naprawdę ważne.

ESTONIA

Estończycy zaczęli świętowanie Dnia Wiosny od dyskusji za pośrednictwem strony internetowej – ponad 100 uczniów z 20 różnych szkół dołączyło swoje opinie i pomysły. Dla młodych Estończyków UE jest nadal czymś zupełnie abstrakcyjnym, m.in. dlatego że wielu ekspertów opuszcza Estonię w poszukiwaniu lepszego życia poza granicami państwa. Uczniowie wierzą, że najważniejsza jest dla nich walka o własną tożsamość, kulturę i język. Tylko silny kraj może wiele skorzystać z członkostwa w UE.

FINLANDIA

Czterech eurodeputowanych odwiedziło szkoły i wzięło udział w dyskusjach z uczniami. Planowany jest narodowy konkurs z okazji Dnia Wiosny wsparty przez Microsoft. Uroczystość rozdania nagród odbędzie się natomiast w Dniu Europy 9 maja w Helsinkach. Dla młodych Finów idealna Europa to miejsce bez wojen i konfliktów, gdzie wolność słowa i wolność osobista jest czymś naturalnym i gdzie nie istnieją takie pojęcia, jak: rasizm, dyskryminacja etniczna czy płciowa. Ważnym pojęciem jest dla nich również ochrona środowiska naturalnego. Powracającym problemem, nie tylko w Finlandii, jest zbyt mały kontakt obywateli z eurodeputowanymi – młodzież ma wrażenie, że tak naprawdę nikt ich nie słucha.

FRANCJA

We Francji wszyscy skupili się głównie na obchodach Dnia Europy, dlatego też Dzień Wiosny nie jest tak popularny wśród młodzieży. Młodzi Francuzi przede wszystkim zainteresowani są tematami związanymi z edukacją (szczególnie nauką języków) i możliwością pracy w kraju i za granicą. Tutaj również pojawia się problem braku komunikacji pomiędzy obywatelami a urzędnikami, także tymi z EP.

NIEMCY

Ponad 40 szkół zorganizowało debaty z przedstawicielami lokalnych władz, między innymi 14 z przedstawicielami UE. Debata otwierająca obchody Dnia Wiosny odbyła się w Düsseldorfie (17 marca 2006), a finałowa odbędzie się w Berlinie (9 maja 2006). W obu uczestniczą reprezentanci rządu, członkowie PE i reprezentacji komisji europejskich. Według młodych Niemców, Europa powinna być bardziej otwarta, liberalna i tolerancyjna – powinna być symbolem pokoju i zrozumienia. Uczniowie niemieckich szkół rozumieją, że tylko podróżowanie i poznawanie młodych ludzi z innych państw pomoże we wzajemnym poznaniu. Widzą również potrzebę zapewnienia socjalnego zabezpieczenia wszystkim ludziom, tak aby sytuacja tych najbiedniejszych mogła się z czasem polepszyć.

GRECJA

W Grecji ponad 300 szkół włączyło się w obchody Dnia Wiosny, organizując różne uroczystości, debaty, spotkania. Częstym tematem była przyszłość UE. Głównym wydarzeniem, otwierającym oficjalnie obchody Dnia Wiosny, była wideokonferencja z udziałem Ministra Edukacji, pana Giannakou i uczniów z siedmiu szkół z całej Grecji. Spotkania, debaty, konkursy organizowane są aż do 9 maja. Młodzi Grecy doceniają możliwość wyrażania swoich opinii i pomysłów, szczególnie tych dotyczących pokoju, ochrony środowiska, sprawiedliwości i równouprawnienia. Dla młodych Greków ważne jest również zachowanie narodowej tożsamości poprzez dbałość o własną kulturę, język i pamięć o przeszłości.

WĘGRY

Do tej pory 200 uczniów spotkało się z pięcioma członkami PE. Dla większości młodych ludzi wstąpienie do UE oznacza krok do przodu, postęp i większe możliwości. Jednak dostrzegają również UE jako twór zbytnio zbiurokratyzowany, pełen elity myślącej wyłącznie o własnych interesach. Pojawia się wiele wątpliwości, może również dlatego że młodzi ludzie nie widzą żadnych zmian na lepsze w codziennym życiu.

IRLANDIA

Wiele dyskusji, wizyty ambasadorów krajów członkowskich UE w szkołach i inne imprezy towarzyszące to tylko kilka przykładów tego, co działo się w Irlandii z okazji Dnia Wiosny. Młodzi Irlandczycy poruszali wiele tematów, przede wszystkim, jak UE wesprze Irlandię w najbardziej kluczowych dla niej tematach, takich jak: rolnictwo, transport, środowisko naturalne, energetyka i wiele innych.

WŁOCHY

Do 5 kwietnia na oficjalnej stronie Dnia Wiosny zarejestrowało się 265 szkół, miało również miejsce pięć wielkich imprez na poziomie regionalnym, trzy następne są planowane jeszcze przed 9 maja. Trzech eurodeputowanych odwiedziło szkoły. Zorganizowano konkurs o zasięgu krajowym dla uczniów w wieku 11-19 lat „Europe on the scoreboard”, w którym zadaniem było stworzenie ciekawej strony o UE. Nagrodą było zaproszenie prezydenta Włoch, Pana Carla Azeglio Ciampi do udziału w podróży do Brukseli i Wiednia. Drugi konkurs, pod patronatem wiceprezydenta komisji europejskiej – Franco Frattiniego, o zasięgu międzynarodowym „The European Union and the rights of the child”. Idealna Europa dla młodych Włochów to miejsce, gdzie każdy może żyć zgodnie z wartościami konstytucji europejskiej. Uważają oni również, że język włoski powinien stać się jednym z głównych języków, ponieważ wywodzi się w łaciny. Często poruszanymi przez młodzież problemami są: alternatywne źródła energii, więcej kobiet w administracji państwowej, zdrowie i medycyna, prawa zwierząt, zwiększenie możliwości studiowania poza granicami Włoch.

ŁOTWA

Młodzi Łotysze chętnie organizowali liczne spotkania nawet w szkolnych klubach, quizy, debaty, które najczęściej poruszały problem przyszłości Europy. Był konkurs poezji „Peace as I see it” i konkurs pisarski “One morning I woke up an MEP”. Głównym problemem były prawa obywatelskie – przełożenie teorii na praktykę – oraz możliwość pracy także poza granicami Łotwy. Młodzi Łotysze zaniepokojeni są coraz większym zanieczyszczeniem środowiska, a zainteresowani są poszukiwaniem nowych źródeł energii. Uważają, że komercjalizacja i korupcja nie mogą prowadzić do prywatyzacji narodowego dziedzictwa. Pojawił się również temat poznawania młodych ludzi także poprzez naukę języków obcych.

LITWA

Tematy poruszane w czasie dyskusji interesowały zarówno młodzież, jak i dorosłych: fundusze strukturalne, korupcja, prawa człowieka. Młodzi ludzie chcieliby mieć możliwość podróżowania i studiowania w całej UE. Mają nadzieję, że ich działania i aktywność na forum europejskim sprawi, że Litwa stanie się znanym i przede wszystkim rozpoznawanym krajem UE.

LUKSEMBURG

22 lutego Liceum de Garçons d'Esch-sur-Alzette zorganizowało europejską debatę, w której wzięły udział różne licea. Szkoła organizująca spotkanie bierze udział w projekcie Comenius. Zaprezentowano również stronę internetową http://www.europaforum.lu/fr/.

MALTA

Do tej pory odbyło się co najmniej osiem debat z udziałem reprezentantów komisji europejskich i uczniów maltańskich szkół. Młodzi mieszkańcy Malty uważają, że UE powinna robić więcej w sprawie ochrony środowiska naturalnego. Dużym problemem jest również możliwość studiowania za granicą – dyplomy akademickie nie wszędzie są honorowane. Kolejny temat to prawa dziecka i prawa kobiet.

HOLANDIA

Debaty, konkursy, spotkania. Holenderscy studenci uważają, że PE jest zbyt stateczny i pełen biurokracji. Nie czują więzi z UE i martwią się problemem imigracji. Mają zaś dość wysokie mniemanie o UE jako potędze gospodarczej.

PORTUGALIA

W Portugalii Dzień Wiosny jest promowany przez kilka instytucji (Ministerstwo Edukacji, Centrum Informacji Europejskiej itp.). Najczęściej poruszanymi tematami są: edukacja obywateli UE, tożsamość i różnorodność narodowa, prawa człowieka oraz ekonomia. Nie zabrakło również głosów przypominających o tak ważnych sprawach, jak zanieczyszczenie środowiska, równouprawnienie i pokój.

RUMUNIA

Rumunia jest krajem z największą liczbą zarejestrowanych szkół. To również kraj z jednym z najliczniejszych udziałów młodych ludzi w rozmowach on-line, blogach itp. Uczniowie wyrażają wiele zainteresowania i entuzjazmu, gdy chodzi o wstąpienie Rumunii do UE. Dzień Wiosny daje im możliwość wypowiedzenia zarówno swoich wątpliwości, jak i radości. To również wyjątkowa możliwość, aby dowiedzieć się więcej na temat samej organizacji, jej historii i planów na przyszłość. Uczniowie i nauczyciele zdają sobie sprawę z wielkiego wyzwania, jakie przed nimi stoi. Przedstawiciele wielu instytucji wzięli udział w spotkaniach z młodymi ludźmi – głównym tematem była przyszłość Rumuni w UE. Największym zmartwieniami uczniów są: pokój na świecie, poczucie równości wobec innych mieszkańców UE, świat bez rasizmu i ksenofobii, możliwość pracy w innych krajach europejskich.

SŁOWACJA

Ján Figel, członek komisji europejskiej, tak jak wielu innych przedstawicieli instytucji państwowych, odwiedził uczniów w szkołach. W zorganizowanym konkursie śpiewania wzięło udział ponad 67 zespołów z 16 europejskich krajów. Młodzi Słowacy czują, jak wielu ich kolegów z innych krajów, że UE jest bardzo daleko, a politycy niewiele wiedzą o codziennym życiu w Słowacji. Żałują również, że tak niechętnie i oszczędnie odpowiadają na ich pytania – choć z drugiej strony potrafią przyznać, że nie jest łatwo wymyślić dobre pytanie.

SŁOWENIA

Wiele dyskusji, debat i różnego rodzaju spotkań miało miejsce w słoweńskich szkołach. Eurodeputowani i przedstawiciele instytucji państwowych odwiedzili 17 szkół. Grupa 120 uczniów, w towarzystwie ambasadorów, europejskich i słoweńskich urzędników, odwiedziła 24 marca słoweński parlament w Lubljanie. Młodzi Słoweńcy rozmawiali na temat Milenijnych Celów Rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem problemu biedy. Często poruszanym tematem była potrzeba dbania o własną kulturę, utrzymywanie narodowej tożsamości z jednoczesnym respektowaniem odmienności innych. Słoweńcy boją się, że w konfrontacji z silniejszymi krajami UE stracą poczucie odrębności. Tolerancja i solidarność to dwie wartości potrzebne we współczesnym świecie.

HISZPANIA

W Hiszpanii wiele szkół wzięło aktywny udział w Dniu Wiosny. Jednym z większych przedsięwzięć o zasięgu ogólnokrajowym jest wystawa na najlepszy plakat. Ponad 50 szkół zorganizowało spotkania z dziesięcioma przedstawicielami PE. Dzielić i tworzyć lepszą przyszłość – oto główne tematy poruszane przez studentów. Z jednej strony uważają, że przepływ nowych pomysłów uczyni Europę lepszym miejscem, z drugiej – mają świadomość, że może się to udać tylko wtedy, gdy będzie utrzymany dobry kontakt między globalną całością a pojedynczym obywatelem. Młodzi Hiszpanie chcieliby mieć rząd, który słucha ich uwag, zna ich problemy i potrzeby.

SZWECJA

Większość młodych ludzi uważa, że członkowie UE niewiele wiedzą na temat ich codziennego życia. Idealny świat, według młodych Szwedów, to świat, w którym panuje pokój, a dzieci są szczęśliwe. Najczęściej poruszane przez nich tematy w czasie licznie organizowanych dyskusji to: środowisko naturalne, rasizm i dyskryminacja narodowa, wolność słowa i niezależność. Młodzi ludzie chcą, aby ich kraj odgrywał znaczącą rolę w UE.

WIELKA BRYTANIA

Dzień Wiosny w Europie 2006 w Wielkiej Brytanii jest wspierany przez British Council. Toza pośrednictwem tej instytucji nauczyciele i uczniowie dowiadują się o kolejnych projektach, konkursach itp. Wiele spotkań miało już miejsce, jak choćby spotkanie Parlamentu Młodzieży w Liverpool Town Hall (25 stycznia 2006), z udziałem uczniów z 74 szkół. To, co szczególnie uderza w rozmowach młodych Anglików, to ich poczucie tożsamości narodowej. Nie czują się Europejczykami – przede wszystkim czują się obywatelami Wielkiej Brytanii.

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl