Strona główna
»
Newsy
»
Komunikat w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego
Komunikat w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego
|
2008-04-30 |
Komunikat w sprawie tegorocznego egzaminu gimnazjalnego
Egzamin został przeprowadzony zgodnie
z obowiązującym prawem i brak jest podstaw do rozważania jego
unieważnienia w całości lub w części.
Zawartość
arkuszy egzaminu gimnazjalnego regulują standardy wymagań egzaminacyjnych, wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt
10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późn.zm.). Przepis ten stanowi, że standardy powinny uwzględniać cele
i zadania edukacyjne, zakres treści nauczania oraz umiejętności i
osiągnięcia uczniów zawarte w odpowiednich podstawach programowych.
Podstawa programowa, zgodnie definicją
podaną w art. 3 pkt 13 ustawy oświatowej,
to obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania
oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane
odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i w programach nauczania
oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych.
Aktualnie obowiązujące standardy wymagań
egzaminacyjnych zawiera rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10
sierpnia 2001 r. w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, zaś
aktualnie obowiązująca podstawa programowa jest zawarta w rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.
Nr 51, poz.458, z późn.zm.).
Standardy wymagań z zakresu przedmiotów
humanistycznych na egzaminie gimnazjalnym, w punkcie A.I.6), mówią, że uczeń
analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w
tekstach kultury. Z kolei podstawa programowa z języka polskiego na poziomie gimnazjalnym zawiera zestaw tekstów
kultury, wśród których są: „Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego i
„Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego.
Nie może zatem być wątpliwości, że odwołanie
się w zadaniu egzaminacyjnym do znajomości tematyki „Kamieni na szaniec" lub
„Syzyfowych prac" było postępowaniem zgodnym z przywołanymi wyżej aktami
prawnymi.
Powyższa wykładnia nie powinna być dla
nikogo zaskakująca, zważywszy, że:
- w komunikacie Dyrektora CKE z 12 września
2007 r. (zamieszczonym na stronie internetowej CKE) podkreślono, iż na
egzaminie gimnazjalnym w 2008 r. i 2009 r. będzie obowiązywać lista lektur
obejmująca m.in. wzmiankowane wyżej dzieła;
- Informator dotyczący
egzaminu gimnazjalnego w bieżącym roku szkolnym przywołuje przykład zadania
nawiązującego do tematyki konkretnego dzieła - zawiera on przykład zadania,
które wymaga znajomości „Antygony".
Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło
blisko 500 tys. uczniów z ponad 7 tys. szkół. Obecnie jesteśmy w stanie oszacować,
że mniej niż 1% tych uczniów uczyło się w klasach, w których nie omówiono
obydwu wymaganych lektur.
W trybie pilnym zbierane są szczegółowe informacje
i po uzyskaniu pełnych danych podejmiemy stosowne działania w trosce o uczniów,
których dotyczy sprawa.
Źródło: MEN