PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Konkurs indywidualny European Language Label 2007


Konkurs indywidualny European Language Label 2007

2007-11-18


Konkurs indywidualny European Language Label 2007

Konkurs European Language Label organizowany jest w Polsce od 2002 roku. Ale dopiero od 2005 roku Komisja Ewaluacyjna pod przewodnictwem prof. Hanny Komorowskiej przyznaje certyfikaty językowe dla nowatorskich inicjatyw w nauczaniu języków obcych indywidualnym nauczycielom. Przypomnijmy, że konkurs ma zasięg europejski i w Polsce jest organizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.

W bieżącej edycji konkursu, prestiżowe certyfikaty European Language Label zdobyło 12 nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, wyższych uczelni i muzeum miejskiego. Podstawą wyróżnienia tych inicjatyw były kryteria ewaluacyjne (czyli: wielostronność podejmowanych działań, ich oryginalność i nowatorstwo, jakościowa i ilościowa poprawa wyników nauczania, motywacja nauczycieli i uczniów, łatwy transfer, wymiar europejski), ale także priorytety polityki językowej Unii Europejskiej; w roku 2007 było to: kształcenie i doskonalenie nauczycieli języków obcych oraz różnorodność oferty językowej.

W przekonaniu członków Komisji Ewaluacyjnej wszystkie przedsięwzięcia zgłoszone w tym roku do konkursu indywidualnego European Language Label, także te, które nie otrzymały w tym roku nagrody, były na bardzo wysokim poziomie, są godne naśladowania i stanowią przykład dobrej praktyki wartej upowszechniania i wprowadzania w innych placówkach oświatowych.

Wszelkie informacje dotyczące konkursu European Language Label oraz opisy inicjatyw nagrodzonych w roku bieżącym i w poprzednich edycjach można znaleźć na naszej stronie internetowej: http://www.ell.org.pl.

Laureaci konkursu indywidualnego European Language Label 2007

Kategoria Szkoła podstawowa

Ewa Martynkien

Prywatna Szkoła Podstawowa nr 61, Warszawa

Tytuł przedsięwzięcia: Cinematic - metoda nauczania języka niemieckiego przez filmowanie

Język przedsięwzięcia: niemiecki

Wanda Szymanowska

Szkoła Podstawowa, Golina Wielka

Tytuł przedsięwzięcia: Wielkopolska i Brandenburg dwuetapowy polsko-niemiecki projekt edukacyjny zrealizowany w roku szkolnym 2006/2007

Język przedsięwzięcia: niemiecki

Anna Chmielowska

Społeczna Szkoła Podstawowa i Dwujęzyczne Gimnazjum Społeczne, Złotoryja

Tytuł przedsięwzięcia: Świat nie jest taki duży

Język przedsięwzięcia: angielski

Kategoria Gimnazja

Magdalena Ostrowska

Zespół Szkół Ogólnokształcących - Gimnazjum w Sobieszynie

Tytuł przedsięwzięcia: Język angielski - paszport do Europy

Język przedsięwzięcia: angielski, francuski

Ewa Gatnar

Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zespole Szkół w Rybniku

Tytuł przedsięwzięcia: Aktywne wspomaganie dwujęzycznego procesu dydaktyczno-wychowawczego w gimnazjum przy pomocy systemu wycieczek klasowych, głównie krajoznawczych

Język przedsięwzięcia: angielski, niemiecki

Elżbieta Karaś

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Wieliczkach

Tytuł przedsięwzięcia: Lasy: zasoby i źródło życia

Język przedsięwzięcia: angielski

Kategoria Szkoły ponadgimnazjalne

Krystyna Klimas

XI Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu

Tytuł przedsięwzięcia: Klasa: Polska - wschód

Język przedsięwzięcia: rosyjski

Adam Stępiński

Liceum Ogólnokształcące, Tarnobrzeg

Tytuł przedsięwzięcia: A Round-The-World Trip

Język przedsięwzięcia: angielski

Halina Szwajgier

III LO im. Unii Lubelskiej, Lublin

Tytuł przedsięwzięcia: Lekcja języka obcego dobrą lekcją wychowawczą

Język przedsięwzięcia: niemiecki

Anna Banach

Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Gostyninie

Tytuł przedsięwzięcia: Nasza szkoła, miasto i kraj przyjazne dla gości z zagranicy

Język przedsięwzięcia: angielski

Kategoria Szkoły wyższe

Hans Ulrich Happe

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy

Tytuł przedsięwzięcia: Polsko-niemiecki projekt praktyk pedagogicznych

Język przedsięwzięcia: niemiecki, a także angielski i francuski

Kategoria Inne

Katarzyna Podyma

Muzeum Miejskie w Żorach

Tytuł przedsięwzięcia: Laboratorium Belgia frankofońska

Język przedsięwzięcia: francuski

Przykładowe projekty wyróżnione w konkursie nauczycielskim European Language Label 2007

Kategoria Szkoła podstawowa

Ewa Martynkien

Prywatna Szkoła Podstawowa nr 61 w Warszawie

Tytuł przedsięwzięcia: Cinematic - metoda nauczania języka niemieckiego przez filmowanie

Język przedsięwzięcia: niemiecki

Cele przedsięwzięcia:

  • Założenie na terenie szkoły „Das Deutschlabor" - koła zainteresowań dla uczniów chcących poszerzać znajomość języka niemieckiego, praca metodą „cinematic".
  • Zamieszczanie na stronie internetowej szkoły projektu „Die Fabrik" najciekawszych prac uczniów w języku niemieckim, a także filmów.
  • Motywowanie i mobilizowanie do nauki języka obcego przez praktyczne zastosowanie języka w korespondencji w języku niemieckim (uczestnictwo uczniów w projekcie Goethe Institut „Bildprojekt").
  • Uatrakcyjnienie procesu uczenia się języka obcego - metody aktywizujące.
  • Pokazanie, że nauka języka obcego może być ciekawa.
  • Korelacja nauki języka obcego z technikami multimedialnymi.
  • Podniesienie jakości nauczania i uczenia się języków obcych.

Opis przedsięwzięcia:

Metoda cinematic to nauczania języka obcego przez filmowanie. Polega ona na wykorzystaniu kamery cyfrowej i komputera do nagrywania wypowiedzi uczniów w języku obcym (tu: niemieckim) i stworzenia krótkich filmów (scenek, dialogów, prezentacji) w celu kształtowania umiejętności językowych. Materiały te zamieszczane są na stronie internetowej, skąd mogą pobrać je uczniowie i rodzice.

I. Przygotowanie nagrania:

  • Wybranie adekwatnego do programu materiału językowego.
  • Przygotowanie tekstu. W zależności od wieku, zaawansowania i możliwości uczniów:
    • nauczyciel może wykorzystać dialog z podręcznika;
    • uczniowie mogą ułożyć teksty, dialogi samodzielnie;
    • nauczyciel może przygotować scenariusz i rozdzielić role (wpływ na treść dialogów, ćwiczenie poznanych i wybranych struktur leksykalnych i gramatycznych, dobieranie ich w zależności od umiejętności językowych ucznia, aby zindywidualizować pracę z uczniem).
  • Próby w grupach mogą odbywać się na lekcji i w domu.
  • II. Przeprowadzenie nagrania:

  • Przygotowanie sceny, scenografii, kostiumów, rekwizytów;
  • Przeprowadzenie nagrania przez nauczyciela, bądź przez uczniów. (Szczególnie ci ruchliwi chętnie włączą się do pracy).
  • Możliwość powtórzenia każdej sceny zmniejsza poziom stresu i tremy;
  • Montaż - bezpośrednio na kamerze, albo w darmowym programie Movie Maker w pakiecie Windows (możliwość dodania napisów; jest to także szansa dla uczniów mających opory przy mówieniu, bo mogą przygotować napisy w języku obcym; film ma wtedy swój początek i koniec i wygląda bardziej estetycznie).
  • III. Wspólna ocena nagrania:

    Po wykonaniu zadania oglądamy wspólnie materiał. Nauczyciel omawia, co było mocną, a co słabą stroną wykonanego projektu (ocenianie kształtujące). Spontanicznie kształtuje się ocena koleżeńska oraz samoocena. Oglądając materiał razem, ma się poczucie wspólnoty.

    IV. Poczucie sukcesu:

    1. Jest bardzo prawdopodobne, że uczniowie usłyszą pochwały, oglądając dzieło wspólnie z rodzicami, a więc wrócą tym samym do przerobionych treści. Znów sobie utrwalą to, czego się nauczyły.

    2. Jeśli jest możliwość, można film umieścić na stronie internetowej szkoły. To dodatkowe wyróżnienie dla uczniów.

    3. Dzięki filmowaniu uczeń ma możliwość śledzenia postępów w nauce, przez utrwalanie kolejnych etapów opanowania języka.

    Kategoria Szkoły ponadgimnazjalne

    Halina Szwajgier

    III Liceum Ogólnokształcące w Lublinie

    Tytuł przedsięwzięcia: Lekcja języka obcego dobrą lekcją wychowawczą

    Język przedsięwzięcia: niemiecki

    Cele przedsięwzięcia:

    Cele nadrzędne: uwrażliwienie uczniów na ludzkie problemy, zwrócenie uwagi na problemy dnia codziennego, pomoc drugiemu człowiekowi żyjącemu obok nas, uczenie odpowiedzialności za własne czyny, kształtowanie otwartej i tolerancyjnej postawy wobec innych.

    Cele pozostałe: promowanie aktywności i inicjatyw uczniów, tworzenie autentycznych sytuacji komunikacyjnych do wykorzystania umiejętności językowych, kształtowanie u uczniów poczucia własnej wartości poprzez rozwijanie u nich umiejętności dyskutowania na konkretny temat, wzbogacanie zasobu słownictwa, kształcenie sprawności mówienia i rozumienia.

    Opis przedsięwzięcia:

    Zdajemy sobie sprawę, jak ważne są oddziaływania wychowawcze wśród młodzieży. Wszyscy nauczyciele powinni podejmować odpowiednie kroki w tym kierunku, a nie tylko wychowawcy klas. Lekcje języka obcego to także dobry czas, by wychowywać młodzież. W jednej z klas autorka przeprowadziła cykl lekcji opartych na autentycznych tekstach, których przesłaniem jest nauka tolerancji, zrozumienie drugiego człowieka, pomoc innym. Teksty w postaci broszurek i traktatów pozyskałam nieodpłatnie z misji chrześcijańskiej: Missionswerk Werner Heukelbach, 51702 Bergneustadt - Deutschland.

    Praca z tekstem obejmowała najczęściej dwie jednostki lekcyjne. Pierwsza lekcja to zapoznanie się z tekstem (długie teksty były przygotowywane wcześniej w ramach pracy domowej), praca nad słownictwem i wybranie zagadnień do dyskusji. Druga lekcja to dyskusja dotycząca bardzo aktualnych problemów wychowawczych. I tak np. tekst pt.: "Es passierte an der Bushaltestelle" zwraca uwagę na konieczność pomocy ludziom starszym, którzy z racji swojego wieku są często bezsilni i zrezygnowani. Podobnie tekst pt.: "Ein Unfall in der Schule" mówi, jak często w dzisiejszych czasach spotykamy się z obojętnością i brakiem odpowiedzialności. Tekst pt.: "Die zerbrochene Vase" opowiada o skutkach kłamstwa. Z kolei tekst pt.: "Der Neue" uczy tolerancji w stosunku do drugiego człowieka. Były też inne "wychowawcze" lekcje języka niemieckiego. Uczniowie starannie przygotowywali się do dyskusji i chętnie zabierali głos na lekcji wyciągając mądre wnioski.

    Adam Stępiński

    Liceum Ogólnokształcące w Tarnobrzegu

    Tytuł przedsięwzięcia: A Round-The-World Trip

    Język przedsięwzięcia: angielski

    Cele przedsięwzięcia:

    • 1. Głównym założeniem projektu było umożliwienie młodzieży odbycia edukacyjnej i wychowawczej podróży dookoła świata na przestrzeni jednego cyklu edukacyjnego trzech lat. Wyprawa miała dwojaki charakter: wirtualny (różnorakie przedsięwzięcia organizowane na terenie szkoły i poza nią) oraz dosłowny (wymiany, wycieczki i podróże). Najważniejsze cele obejmowały:
  • uwrażliwienie na różnorodność kultur i kreowanie postawy tolerancji i współpracy,
  • motywowanie uczniów do działań twórczych i rozbudzanie autonomii ucznia poprzez możliwość wyboru tematyki działań, sposobów realizacji, prezentacji i popularyzacji wyniku końcowego,
  • promowanie wartości pokoju, współdziałania, solidarności i wzajemnego zrozumienia,
  • rozbudzanie zainteresowań różnymi dziedzinami nauki i kultury (interdyscyplinarność projektu - nawiązywał on do większości przedmiotów szkolnych), a dzięki temu wzbogacenie curriculum,
  • doskonalenie oraz rozbudowanie wachlarza metod pracy ucznia i nauczyciela,
  • włączenie emocji do procesu uczenia się w celu budowania motywacji oraz zredukowanie elementu strachu przed porażką w procesie uczenia się,
  • rozwijanie kompetencji językowej uczniów w sytuacjach życiowo użytecznych,
  • optymalizacja efektów edukacyjno - wychowawczych poprzez zastosowanie technik najnowszej metodyki i dydaktyki (np. elementy NLP, autonomia ucznia, wykorzystanie Internetu, metoda projektu, nauczanie interkulturowe, wizualizacje, storytelling),
  • zapoznanie z różnorodnością kulturową Europy i świata, a dzięki temu budowanie świadomości przynależności do określonej cywilizacji i uzmysłowienie konsekwencji płynących z tego faktu w odniesieniu do młodego człowieka.
  • Opis przedsięwzięcia:

    Projekt umożliwił uczniom kontakt z kulturą dziewięciu krajów: Finlandii, Walii, Anglii, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Indii, Korei i Irlandii. Ramy czasowe poszczególnych przedsięwzięć rozciągały się od jednego roku (współpraca ze szkołami w Indiach i Hiszpanii) do kilkudniowych cyklów (zajęcia z przedstawicielami z Korei i Niemiec). Wszystkie etapy projektu miały strukturę trzech kroków: działania poprzedzające, właściwe przedsięwzięcia i działania rekapitulacyjno - zamykające. Podział ten służyć miał optymalizacji oddziaływań edukacyjno - wychowawczych. W realizacji wszystkich „przystanków" pierwszą czynnością była lektura stron BBC odnoszących się do danego kraju (http://news.bbc.co.uk/2/hi/country_profiles/default.stm) oraz zapoznanie z innymi materiałami tam dostępnymi.

    Przystanek Finlandia:

    • a. przeprowadzenie zajęć o Finlandii na podstawie autentycznych broszurek i przygotowanych arkuszy pracy ucznia,
    • b. projekcja filmów o historii, dniu współczesnym tego kraju oraz życiu codziennym Finów (http://www.ouka.fi/english/video/),
    • c. przygotowanie i omówienie wystawy zdjęć i plakatów,
    • d. pogadanka o różnorakich aspektach życia w kraju świętego Mikołaja,
    • e. przedstawienie teatralne pt. „Muminki",
    • f. pokaz prezentacji multimedialnej,
    • g. występ muzyczny z fińskimi piosenkami,
    • h. lektura i późniejsza dyskusja na temat literatury fińskiej,
    • i. korespondencja z mieszkańcem Oulu - p. Reijo Kanerva,
    • j. gotowanie tradycyjnych potraw w oparciu o oryginalne przepisy.

    Przystanek Walia i Anglia:

  • przygotowanie wystawy plakatów i zdjęć zaprezentowanych na korytarzu szkolnym,
  • obejrzenie krótkich filmików przedstawiających pejzaże, dziedzictwo kulturowe i najważniejsze miejsca,
  • przedstawienie prezentacji multimedialnej,
  • legenda walijska w formie przedstawienia kukiełkowego,
  • nauka podstawowych wyrażeń w języku walijskim,
  • fragmenty filmu BBC na temat Walii,
  • pogadanka o kulturze, historii i geografii kraju,
  • udział w konkursie o muzyce walijskiej organizowanym przez British Council,
  • zaproszenie do Tarnobrzega i spotkanie w szkole z walijskim bardem, aktorem, autorem książek, zaprezentowanie przez niego tradycyjnych opowiadań Walii,
  • lektura walijskich opowiadań ze zbioru „When the Dragon Wakes up",
  • przygotowanie do udział grupy uczniów w Sesji Światowej Rady Młodzieży w Oksfordzie, przeprowadzenie spotkań z młodzieżą po powrocie do Polski,
  • udział w konkursach o twórczości angielskich pisarzy Neila Gaimana i Sarah Waters organizowanych przez British Council.
  • Przystanek Hiszpania:

  • roczna e-mailowa korespondencja uczniów i nauczycieli obydwu szkół mająca za cel wzajemne poznanie się i przygotowanie do wymiany,
  • tygodniowa wymiana z młodzieżą z Monzon w Aragonii,
  • zapoznanie się z kulturą, historią i geografią (np. tańce aragońskie - hota, muzyka ludowa),
  • zaznajomienie się z życiem codziennym młodzieży hiszpańskiej,
  • prezentacja Hiszpanii podczas pobytu grupy z Monzon w Tarnobrzegu.
  • Przystanek Włochy:

  • film dokumentalny telewizji BBC pt. „Franesco`s Italy. Top to Toe" i dyskusja panelowa po projekcji,
  • korespondencja z mieszkanką Wenecji nt. Włoch i ich mieszkańców.
  • Przystanek Niemcy:

  • zaproszenie do Tarnobrzega i wizyta w szkole Gościa z Niemiec w ramach międzynarodowego projektu „Pokój i tolerancja", przeprowadzenie szeregu zajęć z uczniami,
  • zorganizowanie wielotematycznej prezentacji w formie happeningu na temat Niemiec.
  • Przystanek Indie:

    • a. roczna e-mailowa korespondencja uczniów i nauczycieli obydwu szkół mająca za cel wzajemne poznanie się i przygotowanie do projektu kulturowego,
    • b. opracowanie na podstawie otrzymanych materiałów wystawy przybliżającej młodzieży ten kraj i zaprezentowanie jej środowisku szkolnemu,
    • c. film dokumentalny telewizji BBC pt. „India and its people".

    Przystanek Korea:

  • zaproszenie do Tarnobrzega i wizyta w szkole Gościa z Seulu w ramach międzynarodowego projektu „Pokój i tolerancja", przeprowadzenie szeregu zajęć z uczniami,
  • wystawy zdjęć wykonanych przez gościa z Seulu,
  • przeprowadzenie cyklu zajęć dotyczących porównania różnych aspektów życia w Polsce i Korei.
  • Przystanek Irlandia:

  • przygotowanie wystawy plakatów i zaprezentowanie ich podczas projektu o Irlandii (historia, geografia, muzyka, literatura i kultura),
  • koncert karaoke - śpiewanie piosenek wykonawców z „zielonej wyspy" - Enya, U2, the Cranberries,
  • przygotowanie ciasteczek w oparciu o oryginalną recepturę,
  • zaproszenie do szkoły i nauka tańców irlandzkich prowadzona przez instruktora,
  • śledzenie na bieżąco najważniejszych wydarzeń kulturalnych poprzez lekturę Irish Newsletter, przeprowadzenie pogadanek tematycznych.
  • Zakończenie podróży - Polska:

  • wspólne wycieczki z grupą młodzieży z Hiszpanii i Włoch do Krakowa, Oświęcimia, Baranowa Sandomierskiego, Sandomierza i skansenu w Kolbuszowej - pełnienie przez młodzież funkcji przewodników dla gości,
  • przygotowanie zajęć o Polsce: kultura, tradycje, nauka poloneza,
  • występ w Domu Kultury - prezentacja kultury polskiej,
  • spotkania młodych Hiszpanów z uczniami naszej szkoły.
  • Program przedsięwzięcia był projektem autorskim. Opierał się on na brytyjskiej metodzie „budowania mostów" pomiędzy nauczaniem języka a sferą „przeżycia" u ucznia oraz na nagrodzonym w konkursie ogólnopolskim przez British Council pomyśle autora na polu technik rozbudowywania autonomii ucznia.

    Wachlarz działań zawierał wszystkie dostępne obecnie formy pozyskiwania wiedzy kulturowej w sposób atrakcyjny dla ucznia: spotkania z native speakerami, obcokrajowcami i ciekawymi ludźmi, warsztaty taneczne, storytelling, przedstawienia teatralne i kukiełkowe, czytanie literatury i broszurek turystycznych, projekcje filmowe, wystawy plakatów i zdjęć, prezentacje multimedialne, występy karaoke i koncerty, przygotowywanie tradycyjnych potraw, nauka podstawowych wyrażeń w danym języku, udział w konkursach, korespondencja emaliowa ze szkołami w kilku krajach, wycieczki i wymiany, pogadanki.

    SZYBKA ŚCIĄGA








    Lektury - spis. Jak pisać.

    PRZYDATNE INFORMACJE

    » bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

    » wiosenny semestr na Uniwersytecie

    » internetowe warsztaty dla maturzystów

    » salon edukacyjny Perspektywy 2011

    » konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

    » weź udział w projekcie edukacyjnym

    SZUKANE W PORTALU

    » karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

    » wiersz o roztargnionej królewnie

    » czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

    » spotkania z klasykami literatury wsip

    » spotkania z klasykami literatury wsip

    » życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

    więcej...

    Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
    www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

    Copyright © 2011 e-buda.pl