PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Krystyna Szumilas: Standardy gminne


Krystyna Szumilas: Standardy gminne

2008-04-01


Krystyna Szumilas: Standardy gminne

- Proponuję określanie standardów oświatowych „od dołu", czyli najpierw określenie ich przez gminy, powiaty i województwa dla szkół i placówek, których są organami prowadzącymi - mówi wiceminister edukacji Krystyna Szumilas. Publikujemy odpowiedzi Pani minister na pytania, na które nie zdążyła odpowiedzieć podczas czatu internetowego.

BOS: Jeżeli przepisy i tryb przyjmowania ustawy budżetowej zakłóca sprawne funkcjonowanie ustawy o systemie oświaty w kwestii pomocy materialnej, czy nie warto pomyśleć o skoordynowaniu przepisów, aby praca samorządów była sprawniejsza?
Krystyna_Szumilas, sekretarz stanu w MEN: Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty precyzuje niektóre przepisy dotyczące pomocy materialnej dla uczniów, więc będzie trochę łatwiej. Przynajmniej wiadomo będzie, na jaki okres może być przyznane stypendium. Będziemy proponować inne zmiany przy następnej zmianie.

magast: Czy MEN przewiduje nowe rozwiązanie dotyczące łączenia niepełnosprawności sprzężonych? Czy dalej obowiązywać będzie wątpliwa interpretacja ministerialna?
- Dzieci niepełnosprawne umysłowo potrzebują specjalnej organizacji nauki i metod pracy, dostosowanych do ich możliwości intelektualnych. Sprzężenie dwóch niepełnosprawności wymaga zastosowania dodatkowych środków i metod. Natomiast dzieci przewlekle chore wymagają innej organizacji nauki, z uwagi na stan zdrowia.

Teoretyk: Jak Pani zdaniem, będzie wyglądała Polska za 20 lat ?
- Będzie krajem rozwiniętym gospodarczo, krajem ludzi świadomych swoich praw i obowiązków.

Szelewa_Swidnica: Jak MEN myśli zachęcić absolwentów politechnik do nauczania zawodu w szkołach i kiedy, bo jest tragicznie, uczą sami emeryci.
- Potrzebne są systemowe zmiany wynagradzania nauczycieli, które między innymi pozwolą na rozwiązanie tego problemu. To nie tylko problem nauczycieli zawodu, ale również nauczycieli języków obcych, czy też przedmiotów ścisłych. Do ich wprowadzenia potrzebna jest zgoda społeczna.

jan: Dlaczego do tej pory nie jest określony jednoznacznie sposób prowadzenia obsługi finansowo-księgowej szkół zgodny z ustawą o finansach publicznych.
- Część samorządów chce utrzymania dotychczasowych przepisów ze względu na oszczędności.

Smakosz: Jaka jest ulubiona potrawa Pani Minister ?
- Mozzarela z pomidorami i bazylią, a rzeczywiście marzę o niedzielnym obiedzie przygotowanym przez moją babcię - z tradycyjnym śląskim rosołem z domowym makaronem, kluskami i roladą. Moja babcia była świetną kucharką.

Patryk_Gabriel: Czy jest rozważana możliwość zróżnicowania wynagrodzenia nauczycieli ze względu na przedmiot, którego uczą? Ilość pracy oraz odpowiedzialność nauczycieli poszczególnych przedmiotów nie jest przecież równa.
- Ta propozycja dotyczy zmian w systemie wynagradzania nauczycieli. Jak wspomniałam wcześniej, zmiany systemowe muszą być omawiane przez MEN na wspólnym spotkaniu z przedstawicielami samorządów i związków zawodowych.

Dyrektor_przedszkola: Czy przewiduje się w ramach upowszechnienia wychowania przedszkolnego objęcie obowiązkiem przedszkolnym dzieci pięcioletnich?
- Przed pójściem do szkoły pięciolatki powinny co najmniej przez rok uczestniczyć w zajęciach przedszkolnych. Dlatego pięciolatek będzie miał prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.

Maria_Gierlowska: Czy MEN przewiduje konsultowanie planowanych zmian obniżenia wieku szkolnego ze środowiskiem nauczycieli, w tym przedszkoli, również z nauczycielami z małych miast, gdzie jest jedna podstawówka, w której zajęcia kończą się po 15,00, a oddziały sześciolatków mieszczą się w przedszkolach?

- Planujemy konsultacje z samorządami, nauczycielami i rodzicami. Od połowy kwietnia rozpocznie się cykl konferencji regionalnych.

Urzędnik: Jak wprowadzić bon w gminie wiejskiej? Czy to ma sens?
- Jest sensowne określenie jasnych i czytelnych zasad podziału pieniędzy pomiędzy szkoły bez względu na to, czy są to szkoły prowadzone przez gminy wiejskie czy miejskie. Rodzice maja prawo wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy podziale pieniędzy publicznych.

mieszkaniec_wsi: Jak Pani minister wyobraża sobie wprowadzenie standardów oświatowych?
- Proponuję określanie standardów „od dołu", czyli najpierw określenie ich przez gminy, powiaty i województwa dla szkół i placówek, których są organami prowadzącymi.

Waldemar: Czy zapisała się Pani Minister do portalu nasza-klasa ? Co Pani sądzi o tym portalu?
- Nie zapisałam się. Kiedyś nawet miałam zamiar tam zajrzeć, ale skończyło się na zamiarze. Mam kontakt z niektórymi koleżankami i kolegami ze szkolnej ławy, dobrze byłoby się spotkać ze wszystkimi. Może portal by to ułatwił?

TERZUS: Czy zapis o dacie 31 marca jako terminie wyboru podręczników to działanie lobby wydawniczego?
- To pomysł forsowany przez ministra Giertycha.

Obronca: Czy będzie wspólne stanowisko MEN i Ministra Zdrowia odnośnie kryteriów w sprawie orzekania o niepełnosprawnościach dzieci i młodzieży? Wydawanie zaświadczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne pozostawia wiele do życzenia!
- Sprawa wymaga wyjaśnienia i uregulowania. Kontrola NIK wykazała, że w wielu przypadkach samorządy i szkoły błędnie interpretują zaświadczenia o niepełnosprawnościach. Często też wydawane przez poradnie zaświadczenia nie są jednoznacznie. MEN pracuje nad określeniem jasnych i jednolitych zasad wydawania zaświadczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

Al: Czy ministerstwo zapewni samorządom środki na promowanie najlepszych nauczycieli?
- To jedna z przesłanek zmian systemowych wynagradzania nauczycieli. W obecnym dodanie środków nie spowoduje automatycznie promowania najlepszych nauczycieli. Chcemy o tym rozmawiać wspólnie z przedstawicielami samorządów i związków zawodowych

Leszek Świętalski - Wójt Gminy Stare Bogaczowice: Reprezentuję polski samorząd w Komitecie Regionów UE. W wielu przypadkach zajmujemy się problematyką edukacji i wychowania. Chcielibyśmy osiągnąć poziom Finlandii, Szwecji i innych krajów w zakresie modelu wychowania i nauczania, ale i osiąganych efektów. Jednakże przy polskim systemie Karty Nauczyciela i finansowania oświaty jest to marzenie nieosiągalne. Wprowadzając do tamtych krajów system Karty doprowadzilibyśmy do ruiny finansów oświatowych i całego systemu w ostateczności. Mam przed sobą raport OECD „Edukacja w zarysie";. Dla Polski zatytułowany „Mało pracy, małe płace";. Płace nauczycieli są na szarym końcu krajów OECD, ale i polski nauczyciel pracuje znacznie mniej niż nauczyciele w innych krajach. W polskiej szkole średniej nauczyciel pracuje rocznie 253 godziny krócej, a w porównaniu z nauczycielem węgierskim aż o 448 godzin mniej. Średnie tzw. pensum w krajach Unii o 26 godzin dydaktycznych, nie wspominając o urlopach, przerwach, tzw. dniach wolnych od zajęć edukacyjnych i w efekcie o rzeczywistych dniach nauczania. Statystyka OECD pokazuje także, że w większości krajów zarobki nauczyciela wzrastają wraz z poziomem szkoły, w której pracuje: mniejsze są w przedszkolach, a największe w liceach. Różnica to ok. 30%. Tymczasem w Polsce nie ma tu żadnych różnic. Te, które są wynikają z nadanych stopni awansu. Bez ich ewaluacji, wyników, ocen, - raz na zawsze.
Pytanie: Jak długo będziemy konserwować ten stan rzeczy (zamiatać problemy pod dywan) i upatrywać tylko możliwość zmiany statusu i etosu nauczycieli, a tym samym efektów nauczania (to jest chyba pryncypium!) poprzez wzrost wynagrodzeń, bez chociażby wzrostu wydajności i efektów?

- Chcemy zaproponować systemowe zmiany wynagradzania nauczycieli, tak aby zawód był konkurencyjny na rynku pracy, aby młodzi, dobrze wykształceni ludzie chcieli pracować w szkole. I aby możliwe było lepsze wynagradzanie tych rzetelnie pracujących nauczycieli. Uważam, że dyskusja o zmianach systemowych w wynagradzaniu nauczycieli powinna się toczyć wspólnie ze związkami zawodowymi i przedstawicielami samorządów terytorialnych.

Dzie: Poprzednie kierownictwo MEN rozpoczęło prace nad zbadaniem stanu finansowania oświaty. Te badania miały pomóc we wprowadzaniu standardów oświatowych. Pomogą? I kiedy wyniki zobaczą samorządowcy?
- Finansowanie zadań oświatowych to jeden z głównych tematów rozmów w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Pracuje nad nim również zespół zajmujący się dokończeniem reformy administracyjnej państwa.

JB: Dlaczego nie zmieni się odpisu na fundusz socjalny dla nauczycieli do poziomu podstawowego a zaoszczędzone środki nie dołoży się do wynagrodzeń. Obecnie FS dla nauczycieli jest trzykrotnie wyższy niż dla pozostałych pracowników.
- To wymaga zamiany ustawy Karta nauczyciela i jak wcześniej mówiłam, musi być omówione na wspólnym spotkaniu przedstawicieli samorządów i związków zawodowych.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl