PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Lekcja do odrobienia


Lekcja do odrobienia

2008-04-10


Lekcja do odrobienia

Polską szkołę dotyka coraz więcej negatywnych zjawisk. Kolejne badania pokazują, że uczniowie palą, piją, a szkoła nie jest wolna od przemocy fizycznej i psychicznej. - Samorządy powinny przeznaczać jeszcze więcej sił i środków na profilaktykę społeczną - uważa Ewa Kamińska, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.

W środę przedstawiono wyniki badań "Diagnoza szkolna 2008" przeprowadzonych w ramach kampanii „Szkoła bez przemocy" w styczniu i lutym 2008 r. w 292 szkołach. Uczestniczyło w nich ponad 21,7 tys. uczniów i ponad 4 tys. nauczycieli.

Z badań wynika, że papierosy pali 14 proc. 14- latków i 25 proc. 16-latków. 38 proc. 13-latków przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy piła alkohol, a 18 proc., że piła w ostatnim miesiącu. 43 proc. 13-letnich chłopców i 16 proc. 13-letnich dziewczynek podaje, że przeszło już inicjację seksualną. W wieku 16 lat "pierwszy raz" ma za sobą 67 proc. chłopaków i 40 proc. dziewcząt.

32 proc. uczniów szkół podstawowych, 29 proc. uczniów gimnazjów i 16 proc. uczniów liceów ogólnokształcących twierdzi, że w ostatnim roku padło ofiarą przemocy fizycznej ze strony rówieśników. Te odsetki są dużo wyższe jeśli chodzi o przemoc psychiczną. Doświadczyło jej 53 proc. uczniów szkoły podstawowej, 55 proc. - gimnazjum, 36 proc. - liceum ogólnokształcące.

- Dostrzegamy problemy polskiej szkoły. Również w Gdańsku prowadzona jest kampania „Szkoła bez przemocy". Mamy specjalną procedurę dotyczącą dziecka krzywdzonego, która porusza m.in. relacje między szkołą a rodziną - komentuje Ewa Kamińska, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej.

Zaznacza jednak, że „większość badań prowadzonych w szkole oparta jest o poczucia i spostrzeżenia". - Uczniowie anonimowo wypowiadają się na temat ich środowiska. Te badania też są obciążone pewnym błędem, bo badanie poczuć, to nie jest przecież badanie rzeczywistych faktów - podkreśla Kamińska.

Jak wynika z diagnozy szkolnej, jednym z najważniejszych problemów polskiej szkoły jest brak zainteresowania rodziców tym, co ich dzieci robią poza domem, w tym właśnie w szkole.

- Rodzice oczekują od szkoły i nauczycieli, że przejmie pewne funkcje wychowawcze - przyznaje Kamińska. - Z drugiej strony w wielu szkołach bardzo prężnie działają rady rodziców, często odbywają się spotkania wychowawcze dla rodziców - dodaje.

Zdaniem autora badania „Diagnoza szkolna 2008", psychologa społecznego prof. Janusza Czapińskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, „nie da się zatrzymać negatywnych procesów, jakie dzieją się w polskiej szkole, możemy tylko spowolnić proces tych zmian kulturowych, które negatywnie odbijają się na niej".

- Musimy przede wszystkim apelować do rodziców, aby naprawdę interesowali się zachowaniem swoich dzieci, by próbowali wyjaśnić, skąd się biorą negatywne zachowania, by byli w kontakcie ze szkołą. Ważne jest, by rodzice utrzymywali kontakt ze szkołą nawet tak sporadyczny, jak wywiadówki - powiedział Czapiński.

Jaka może być rola samorządu w przeciwdziałaniu negatywnym zjawiskom w szkole? Jak podkreśla Ewa Kamińska, można jeszcze mądrzej dzielić środki na profilaktykę społeczną, m.in. na wsparcie młodzieży w tym jak zarządza swoim wolnym czasem. - Warto budować takie działania, w których uczymy się być razem, radzić sobie z sytuacjami trudnymi i konfliktowymi - uważa Kamińska.

Były minister edukacji Roman Giertych mocno naciskał na zwiększenie bezpieczeństwa w szkołach. Wprowadzony za jego rządów program „Zero tolerancji dla przemocy w szkole" zakładał powołanie koordynatorów ds. bezpieczeństwa, wprowadzenie monitoringu w szkołach, czy stworzenie punktów konsultacyjnych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

- To było tworzenie monitoringu śledczego w szkołach - komentuje działania byłego ministra Ewa Kamińska. Jej zdaniem „na pewno trzeba zwiększać nakłady w oświacie na przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w szkole". - Bardziej powinno to być jednak wspieranie uczniów. Badania pokazują, że młodzież nie chce, żeby ją śledzić, ale im przyjaźnie towarzyszyć - dodaje.

Anna Mikołajczyk-Kłębek, Źródło: Serwis Samorządowy PAP

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl