Strona główna
»
Newsy
»
Licz się ze zmianami
Licz się ze zmianami
|
2006-07-20 |
Licz się ze zmianami
Za trzy lata, czyli od roku szkolnego 2008/09, matematyka stanie się obowiązkowym przedmiotem na maturze. Tymczasem w tym roku znacznie mniej maturzystów wybrało matematykę jako przedmiot obowiązkowy. Matematyka spadła w rankingu wybieralności przedmiotów z pierwszego miejsca, które zajmowała rok temu, na trzecie.
Co było przyczyną znacznego spadku pozycji matematyki w rankingu? Na pewno miały na to wpływ wyniki matury 2005, kiedy matematyka zajęła ostatnie miejsce pod kątem zdawalności wśród przedmiotów obowiązkowych. Ucieczki od wyboru matematyki nie można jednak w żaden sposób tłumaczyć małą przydatnością egzaminów z tych przedmiotów dla celów rekrutacji na wyższe uczelnie.
Jak zatem przygotować uczniów na obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki, do którego pierwsi z nich przystąpią, według zapowiedzi Ministerstwa Edukacji, już za trzy lata? Wiele osób sugeruje, że potrzebna jest zmiana sposobu nauczania, przekazywania wiedzy matematycznej, który w większości szkół nie zmienił się od wielu lat.
Szkoły są niestety ciągle zbyt słabo wyposażone w nowoczesne pomoce naukowe, które wielu uczniom, szczególnie tym słabszym, pomogłyby lepiej zrozumieć i w rezultacie polubić matematykę.
Inny polski
Za trzy lata również ustną maturę z polskiego czekają kolejne zmiany, bo przeciw formie uczniowskiej prezentacji coraz głośniej protestują poloniści. Przekonują, że taki egzamin niczego nie sprawdza. Są głosy, że nauczyciele nie mają pewności, że prezentacje były przygotowywane przez uczniów samodzielnie.
Maturzystów czekają więc kolejne zmiany, a co za tym idzie, dodatkowy stres. Miotanie się w wielu nowych przepisach oraz niepewność tego, co nowego jeszcze się wydarzy, uczniom ani nauczycielom na pewno nie służy.
W tym roku co piąty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości. Czy większy wpływ na to miał poziom trudności, nieprzygotowanie uczniów, czy właśnie stres, rozstrzygnie się prawdopodobnie za kilka lat – kiedy przepisy już będą stabilne, a uczeń nabierze pewności, że nic nowego go nie zaskoczy.