Strona główna
»
Newsy
»
MEN w sprawie zmiany systemu oceniania matur
MEN w sprawie zmiany systemu oceniania matur
|
2008-05-12 |
MEN w sprawie zmiany systemu oceniania matur
Komunikat MEN w sprawie apelu polskich naukowców do Ministra Edukacji Narodowej o zmianę systemu oceniania matur z języka polskiego
Ministerstwo Edukacji Narodowej z dużym zainteresowaniem obserwuje
publiczną debatę wokół spraw polskiej edukacji, która dociera do
szerokich kręgów odbiorców za pomocą mediów. Debata ta dobrze wpisuje
się w cykl działań ministerstwa, zmierzających do podniesienia jakości
kształcenia w polskich szkołach.
Okres matur sprzyja szczególnie rozmowie na temat systemu
egzaminacyjnego. Tego tematu dotyczy list otwarty do ministra edukacji
narodowej, podpisany przez grupę czołowych polskich humanistów, jak
również seria publikacji prasowych autorstwa wybitnych publicystów.
Zarówno wymowa merytoryczna listu, jak i wielu publikacji, są w pełni
zbieżne z założeniami planowanych przez MEN zmian: szkoła ma przede
wszystkim uczyć myśleć i działać samodzielnie - dotyczy to w równym
stopniu przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych.
Sprawiedliwa ocena prac setek tysięcy uczniów jest ogromnym wyzwaniem,
któremu poświęcone są grube tomy dzieł naukowych. Podstawowy problem do
rozwiązania to: jak sprawić, by dwaj uczniowie, którzy napisali mniej
więcej to samo, otrzymali w dwóch różnych zakątkach Polski podobne
oceny?
We wszystkich znanych nam i funkcjonujących w świecie powszechnych
systemach egzaminacyjnych, problem ten rozwiązuje się za pomocą
zbudowania dla każdego arkusza egzaminacyjnego tzw. schematu oceniania,
obudowanego precyzyjnie zaprojektowanym i realizowanym systemem szkoleń
i wielokrotnych weryfikacji prac uczniów. Według podobnego schematu
skonstruowano także polski system egzaminacyjny, w szczególności -
system matur. Jakość egzaminu, to po prostu łączna jakość wszystkich
jego elementów, czyli arkusza egzaminacyjnego, schematu oceniania,
szkoleń egzaminatorów oraz organizacji systemu weryfikacji.
Jest jasne, że krytykowany obecnie system oceniania prac
pisemnych z języka polskiego wymaga doskonalenia. MEN wraz z Centralną
Komisją Egzaminacyjną, wsłuchując się w głosy uczonych, nauczycieli i
publicystów, którym leży na sercu dobro polskiej edukacji, pracuje nad
nowym i przystającym do współczesności sposób oceniania wiedzy i
umiejętności maturzystów.
Źródło: MEN