Strona główna
»
Newsy
»
Matura międzynarodowa
Matura międzynarodowa
|
2006-05-02 |
Matura międzynarodowa
Dzisiaj rozpoczynają się egzaminy w ramach programu Międzynarodowej Matury. Uzyskanie dobrego wyniku umożliwia studiowanie na najbardziej prestiżowych światowych uczelniach: Oxford, Cambridge, Yale, MIT czy Harward.
Obecnie w Polsce program matury międzynarodowej realizuje siedem szkół państwowych oraz dziewięć niepublicznych.
Matura międzynarodowa uznawana jest za najlepszy program szkolnictwa średniego. Na program składa się dwuletni kurs dla klas drugich i trzecich szkół licealnych ogólnokształcących. Kurs taki kończy się egzaminem dojrzałości uznawanym na całym świecie i najczęściej pozwala na wybór uniwersytetu bez egzaminów wstępnych.
Międzynarodowa matura zaczyna się 2 maja i trwa trzy tygodnie. W tym czasie uczniowie zdają egzaminy z sześciu przedmiotów. Obowiązkowy jest język ojczysty, język obcy i matematyka. Prócz tego muszą zdać egzamin z nauk społecznych (do wyboru z geografii, historii lub filozofii), nauk przyrodniczych (biologia, chemia albo fizyka) oraz z przedmiotu wybranego przez ucznia spośród wszystkich oferowanych w jego szkole.
Pomoce matematyczne
Międzynarodową maturę od tej zdawanej przez większość polskich licealistów różni możliwość używania podczas egzaminu nowoczesnych pomocy naukowych. W czasie testu z matematyki mogą oni używać kalkulatorów naukowych i graficznych, podczas gdy w trakcie polskiej matury dopuszczone są jedynie kalkulatory proste.
Kwestia zezwolenia na używanie zaawansowanych pomocy technicznych na egzaminie maturalnym jest szeroko dyskutowana w środowiskach polskich matematyków. „Jestem przekonany o konieczności wprowadzenia na maturze kalkulatorów zaawansowanych, tak jak jest to w krajach Europy i nie tylko” - mówi Włodzimierz Zielicz, egzaminator matur międzynarodowych i nauczyciel w warszawskim Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika.
„Młodzież na etapie szkoły średniej powinna umieć posługiwać się takimi pomocami, które wbrew opiniom niektórych nauczycieli, nie pozbawiają ucznia matematycznego myślenia. Dziś, między innymi na maturach, uczniowie posługują się pomocami bardzo przestarzałymi i czasochłonnymi.” – dodaje.
Przeprowadzone badania wykazały, że uczniowie korzystający z komputerów czy kalkulatorów (naukowych lub graficznych) uzyskują lepsze rezultaty z matematyki. 25 % uczniów, którzy słabo posługują się sprzętem takim jak komputer i kalkulator (albo mają do nich ograniczony dostęp), znalazło się również wśród 25 proc. uczniów o najsłabszych wynikach w nauce matematyki.
Organizacja Matury Międzynarodowej powstała pod koniec lat 60. w Szwajcarii na bazie Międzynarodowej Szkoły w Genewie. Inicjatorami idei międzynarodowego nauczania i wychowania byli - wywodzący się z różnych państw - nauczyciele oraz eksperci w dziedzinie edukacji, wspierani częściowo w swoich działaniach przez UNESCO.