Strona główna
»
Newsy
»
Maturalny przegląd prasy - cz.2
Maturalny przegląd prasy - cz.2
|
2009-05-11 |
Maturalny przegląd prasy - cz.2
Jak maturę napisaliby profesorowie?
Zbigniew Lew-Starowicz seksuolog
Nie miałbym zbyt wielkiego dylematu. Pracę wolałbym napisać z "Pana Tadeusza". Mam go praktycznie w głowie. I to dosłownie, bo znam go prawie całego na pamięć, więc teksty źródłowe byłyby zbędne. (…)
Wojciech Roszkowski historyk
Bardzo ciekawy wydaje się temat związany z porównaniem głównych bohaterek "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Pewnie napisałbym na ten temat esej o życiu, o wyborach, kobietach. Pełen przykładów i dygresji, także historycznych. I obawiam się, że nie zaliczyłbym tego egzaminu.(…)
Andrzej Chwalba historyk
Zdecydowanie wybrałbym wypracowanie na podstawie fragmentu "Chłopów" opisujące starego Bylicę i jego relacje z córkami. Nie będę ukrywał, że wpływ na to ma fakt, że specjalizuję się w historii XIX wieku, czyli czasie trwania fabuły powieści. Dlatego też napisałbym maturę, patrząc na bardziej ogólne zjawisko poprzez ten jednostkowy przykład. (…)
źródło: Polska The Times, Jak napisaliby maturę profesorowie?, 05.05.2009.
Polska to jeden z nielicznych krajów, w którym na egzaminie dojrzałości uczniowie nie zdają obowiązkowej matematyki. Z prof. Zbigniewem Marciniakiem, wiceministrem edukacji, o maturach przyszłości, rozmawia Magdalena Kula. Aż 80 proc. każdego rocznika idzie do szkół z maturą, Polska jest pod tym względem fenomenem. Ale przez to matura staje się masowa, to już nie dawny, elitarny egzamin dojrzałości.
źródło: Polska. The Times, Nowa matura nie będzie taka trudna, Magdalena Kula, 05.05.2009 .
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zdecydował, by nie publikować w Internecie wyników testów. Średnie wyniki szkół z tegorocznych egzaminów zewnętrznych, – sprawdzianu po podstawówce, testów gimnazjalnych i matur – nie trafią na stronę serwisu internetowego www.wynikiegzaminow.pl, na którym można było porównać osiągnięcia szkół – dowiedziała się „Rz”. Niedostępne są też średnie z poprzednich lat. Osiągnięcia szkół w sieci zamieszczano od 2006 r. – Dla wielu rodziców były ważną informacją przy wyborze szkoły. Jej brak niektórym to utrudni – przyznaje Tomasz Wytrykowski z Warszawy, ojciec dzieci w wieku szkolnym.
źródło: Rzeczpospolita, Ukryte wyniki egzaminów, Renata Czeladko, 06.05.2009.
Do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie wpłynęły żadne informacje na temat problemów lub zakłóceń w przebiegu egzaminu maturalnego z języka angielskiego - poinformował wicedyrektor CKE Mirosław Sawicki.
- Wszystkie paczki z arkuszami testów dotarły do szkół na czas. Nie zgłaszano też żadnych problemów z odtwarzaniem nagrań, które maturzyści musieli wysłuchać rozwiązując test - powiedział Sawicki. Przyznał, że w latach ubiegłych szkoły lub sami maturzyści takie problemy zgłaszali.
źródło: Rzeczpospolita, Egzamin bez wpadek, gaw, ika, 05.05.2009.
Drugi dzień maturalnego wyścigu za nami. 357 tys. absolwentów liceów i techników - ponad 80 proc. wszystkich - zdawało wczoraj język angielski. Ale tylko co piąty maturzysta zdecydował się na trudniejszy poziom rozszerzony, 86 proc. poprzestało na podstawowym arkuszu zadań. A to znaczy, że do Polski dotarła tendencja, która zapanowała już w całej Europie: coraz mniej będziemy mieć chętnych na studiowanie kierunków filologicznych, sprawność w posługiwaniu się językami obcymi traktowana jest przez młodzież raczej jako narzędzie w rozumieniu współczesnego świata, w zgłębianiu wiedzy z rozmaitych dziedzin.
źródło: Polska.The Times, Angielski za bardzo banalny, Magdalena Kula, 05.05.2009.