Strona główna
»
Newsy
»
Mała matura
Mała matura
Test matematyczno-przyrodniczy okazał się za trudny dla większości uczniów gimnazjum. Średnia ocena na tym egzaminie spada z roku na rok, a teraz osiągnęła najniższy poziom od 4 lat - poniżej połowy możliwych do zdobycia punktów (22,9 na 50 punktów).
Dla uczniów i ich rodziców czas egzaminów na zakończenie nauki w gimnazjum to prawdziwy horror. Emocje są ogromne, bo wynik testu jest dla piętnastolatków przepustką do dobrego liceum. A o przyznaniu tej przepustki decyduje często przypadek.
Po czterech latach od wprowadzenia egzaminów gimnazjalnych widać, że nauczanie i sprawdzanie wiedzy chadzają zupełnie różnymi drogami. Bo dziś jest tak: na lekcjach - zgodnie ze szkolnymi programami - uczniom wtłacza się mnóstwo informacji z poszczególnych dziedzin. Na kończącym szkołę egzaminie - zwanym małą maturą - oczekuje się od nich praktycznego zastosowania tej wiedzy, którego w szkołach się nie uczy. Ale to nie jedyny problem z testami - zdecydowanie premiują uczniów o zdolnościach matematyczno-przyrodniczych, a odbierają szansę na wykazanie się talentem piętnastolatkom o wrażliwości humanistycznej.
Newsweek nr 25/05, http://newsweek.redakcja.pl/, "Mała matura, duży problem", Bernadeta Waszkielewicz, str.26, 20.06.2005