Strona główna
»
Newsy
»
Mechaniczna matematyka
Mechaniczna matematyka
|
2007-05-29 |
Mechaniczna matematyka
Większość dzieci uczy się matematyki w sposób pamięciowy i mechaniczny. Wielu nauczycieli podaje im schematy, zamiast uczyć kreatywnego myślenia.
Taki wniosek wyciągnął z badań przeprowadzonych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną dr Mirosław Dąbrowski, matematyk z Uniwersytetu Warszawskiego.
Z badań wynika, że 80-90 proc. uczniów III klas szkół podstawowych potrafi porównywać liczby naturalne w typowych zadaniach opartych na ćwiczonych w szkole schematach. Gdy jednak muszą tę samą umiejętność wykorzystać w zadaniach nietypowych, radzi sobie z tym tylko 20-35 proc. uczniów.
Proste zadania tekstowe, w których trzeba wykonać tylko jedno obliczenie, potrafi rozwiązać 86 proc. trzecioklasistów, zadania złożone (dwa obliczenia lub więcej) już tylko 63 proc. Gdy w zadaniu pojawia się więcej danych niż potrzeba, uczniowie zaczynają się gubić.
Tylko 25 proc. przebadanych trzecioklasistów potrafiło rozwiązać zadanie, w którym musieli obliczyć, ile stron książki przeczyta dziewczynka w ciągu półtorej godziny, jeśli w ciągu 15 minut czyta 10 stron.
Według Dąbrowskiego również bardzo słabo jest z zaradnością matematyczną uczniów, którą określa jako znikomą. Tam, gdzie muszą oni sami wybrać sposób obliczenia, nie stosują metod najłatwiejszych, lecz te, które niedawno przerabiali w klasie.
Aż 28 proc. uczniów nie potrafiło lub obliczyło źle, ile to jest 106 odjąć 99. Jeszcze więcej, bo aż 52 proc., nie poradziło sobie z obliczeniem, ile jest 150 podzielić na 25.
Źródło: http://www.naukawpolsce.pl/