Strona główna
»
Newsy
»
Obiecana subwencja
Obiecana subwencja
|
2008-04-10 |
Obiecana subwencja
Od września 2009 r. pierwsze sześciolatki trafią do szkół.
Wiceminister edukacji Zbigniew Marciniak zapewnia, że te plany pociągną
za sobą zwiększenie subwencji oświatowej dla samorządów oraz nową
podstawę programową.
Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w MEN był gościem konferencji
zorganizowanej w Kole przez Zarząd Powiatowy Towarzystwa Samorządowego.
Rozmowy o sytuacji w oświacie zdominowały dwa zagadnienia - obniżenie
wieku szkolnego do sześciu lat oraz zwiększenie liczby dzieci
uczęszczających do przedszkoli.
- Trzeba zaoferować dzieciom ofertę edukacyjną tak wcześnie jak to
możliwe - przekonywał Marciniak. - Zaspokajać spontaniczną ciekawość
najmłodszych. Sześciolatkom zorganizować naukę na poziomie szkolnym, a
opiekę nie mniejszą, niż w przedszkolu. Właśnie domykamy reformę,
przyglądamy się uważnie najlepszym rozwiązaniom na świecie, rozważamy,
co dla nas korzystne - dodał.
Wiceminister zapewnił, że aby zrealizować zamierzenia, potrzeba
zwiększenia środków na subwencję oświatową, reformy programowej oraz
opisu diagnozy, która w bezpieczny sposób „wpuści" 6-latka do szkoły. -
Programy nauczania będą gotowe w czerwcu, cykl szkoleń kaskadowych w
zakresie diagnozy przebiegnie jesienią, przeszkód organizacyjnych nie
ma - stwierdził Marciniak.
Zdaniem senatora Ireneusza Niewiarowskiego, prezesa Towarzystwa
Samorządowego „potrzeba wielkiego ruchu obywatelskiego, a nie tylko
działań rządu i samorządu, żeby dzieciom i młodzieży dać równy start".
- Cztery lata temu zorganizowaliśmy pierwszą taką konferencję,
pokazując potrzebę nauki przedszkolnej. Optujemy za doprowadzeniem do
sytuacji, w której naukę szkolną będą rozpoczynać dzieci 6-letnie, a
wszystkie dzieci od 3 roku życia będą miały możliwość uczęszczania do
przedszkoli - mówił senator Niewiarowski.
Jego zdaniem, ciągle jeszcze nie ma równego startu młodzieży
prowincjonalnej i wielkomiejskiej do życia dorosłego. Wskaźnik
upowszechnienia wychowania przedszkolnego dzieci w wieku od 3 do 5 lat
w Polsce nie przekracza 40 proc., a na terenach wiejskich wynosi tylko
16,5 proc.
Według prognoz demograficznych GUS populacja dzieci w wieku
przedszkolnym powinna wzrosnąć o 100 tys. w latach 2005 - 2010, a o
kolejne 200 tys. do 2015 r. Ponadto strategia lizbońska, czyli 10-letni
plan rozwoju UE, każe wszystkim krajom członkowskim do końca 2013 r.
posyłać do przedszkoli 90 proc. dzieci. Już dziś wskaźnik taki
osiągnęły m.in. Czechy, Włochy i Szwajcaria. Natomiast np. na Węgrzech,
w Belgii i Irlandii wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego
wynosi 100 proc. Tymczasem w Polsce w latach 1990 - 2003 zamknięto 38
proc. placówek przedszkolnych, a w 857 gminach wiejskich na 2071 nie ma
żadnego przedszkola.
- Obecna sieć przedszkoli powinna być w najbliższych latach wręcz
podwojona, a w niektórych regionach proces upowszechniania i rozwoju
wychowania przedszkolnego należałoby rozpocząć od podstaw, czyli
odbudowy infrastruktury przedszkolnej - zgodzili się uczestnicy
konferencji w Kole.
Badania kompetencji dzieci na progu szkoły podstawowej wskazują, że
czytanie, pisanie i umiejętności matematyczne rosną wraz z długością
stażu przedszkolnego. Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które poszły do
przedszkola w wieku lat 3, najsłabsze te, które trafiły tam po
ukończeniu lat 6.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP