Strona główna
»
Newsy
»
Oswoić teczkę
Oswoić teczkę
„Co włożyć do teczki, a o czym wystarczy opowiedzieć? Jak udokumentować osiągnięcia? I czy krój czcionki ma znaczenie? Im bliżej do spotkania z komisją, tym więcej pytań
Czy w dokumentacji na nauczyciela dyplomowanego zamieszczamy załączniki? Różnie jest to interpretowane. Czytałem np., że dołącza się potwierdzające zadania, które nie były ujęte w planie i sprawozdaniu, a innym razem, że sprawozdanie pisze się z całego stażu, uwzględniając też zadania nieujęte w planie i tu niczego nie potwierdzamy żadnymi załącznikami.
Jeśli zadanie nie wynika z planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z jego realizacji, wówczas wymaga potwierdzenia. Zadania wykonane w okresie stażu, ale poza planem rozwoju, można wymienić w sprawozdaniu. Sposoby są różne: można uczynić to na końcu sprawozdania, podkreślając, że są to działania spoza planu rozwoju zawodowego; można uwzględniać je w poszczególnych punktach sprawozdania, również w umowny sposób zaznaczając, że wykonane zostały poza planem rozwoju zawodowego (np. informacja w kolumnie uwagi). Sprawozdanie złożone po zakończonym stażu podpisuje dyrektor, tym samym potwierdza wykonanie opisanych w nim zadań. Potwierdzeń wymagają przede wszystkim działania sprzed i po stażu.
Czy nagrody dyrektora (mam trzy) mogą być zaliczone jako "uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej"?
Wszystko zależy od tego, co znajdzie się w sprawozdaniu z § 8 ust. 2 pkt 4 lit. f. Nauczyciel sam decyduje, co może uznać za swoje znaczące osiągnięcie. Zależy to m.in. od specyfiki placówki, w której pracuje, uwarunkowań środowiskowych itp. Należy pamiętać, że zaliczając nagrody dyrektora do tego działu, trzeba w sprawozdaniu rzetelnie opisać, jakie działania zasłużyły na uwagę dyrektora, jakie przyniosły efekty, co dały uczniom i szkole. Żadne przepisy nie określają, że w teczce nie mogą znaleźć się nagrody dyrektora czy inne. To wyłącznie decyzja nauczyciela.
Mam kilka zadań, które zrealizowałam w okresie stażu, ale nie ujęłam ich w planie rozwoju. Gdzie o nich napisać? Czy będą mi zaliczone jako działania z okresu stażu?
O zadaniach, które zostały wykonane w okresie stażu, a nie zostały ujęte w planie rozwoju zawodowego, należy napisać w sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego. Można wyliczyć je na końcu sprawozdania lub włączyć do odpowiednich punktów sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Zdarza się, że dyrektor żąda potwierdzeń zadań wykonanych poza planem (zwłaszcza jeśli są to działania pozaszkolne), więc trzeba być na to przygotowanym. Działania te zostaną wówczas z pewnością zaliczone przez dyrektora do okresu stażu i uwzględnione w ocenie dorobku. 􀀑 W maju 2008 r. skończę staż na nauczyciela mianowanego. Kiedy najpóźniej mogę złożyć wniosek o postępowanie egzaminacyjne? Zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczyciel stażysta i kontraktowy musi złożyć wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego lub odpowiednio egzaminacyjnego w roku otrzymania pozytywnej oceny dorobku za okres stażu. Tylko nauczyciel mianowany ma na to trzy lata.
Mam sporo załączników dotyczących mojego awansu na dyplomowanego dołączonych do sprawozdania z realizacji PRZ. Niestety, dyrektor zażyczył sobie sprawozdania bez nich. Co z nimi zrobić? Czy komisja przyjmie moją odchudzoną teczkę?
Rozumiem, że te załączniki to potwierdzenia działań podejmowanych w okresie stażu. Zapewne w Pana sprawozdaniu z realizacji planu rozwoju zawodowego znalazła się kolumna uwagi lub sposób dokumentowania. Wpisanie w to miejsce dokumentów świadczących o wykonaniu poszczególnych zadań nie jest jednoznaczne z umieszczeniem ich w teczce. Mogły być one potrzebne (nie musiały) dyrektorowi, który w oparciu o analizę sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego opracował ocenę dorobku za okres stażu. Teraz pomówmy o teczce. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w postaci zaświadczeń, potwierdzeń itp. dokumentujemy tylko działania nieujęte w planie rozwoju zawodowego i sprawozdaniu z jego realizacji. Dotyczy to przede wszystkim działań z okresu sprzed i po stażu. Jeśli w sprawozdaniu wymienimy te, które zostały zrealizowane, ale nie były ujęte w planie rozwoju zawodowego, a dyrektor podpisem potwierdzi sprawozdanie, działania te również nie wymagają załączników (potwierdzeń).
W jaki sposób udokumentować w teczce na dyplomowanego prowadzenie lekcji kole żeńskich?
Wystarczy ująć te działania w opisie i analizie realizacji wymagań (zakładam, że znajdą się w § 8 ust. 2 pkt 3). Należy pamiętać o wskazaniu efektów realizacji omawianego zadania (co Pani działania dały nauczycielom, uczniom, szkole, w jaki sposób wpłynęły na podnoszenie jakości pracy szkoły). Przypominam i podkreślam, że do dokumentacji nie włączamy scenariuszy, konspektów itp."
Więcej: Głos Nauczycielski nr 6