Strona główna
»
Newsy
»
Perspektywy: Jak kształcić uczniów zdolnych - elitarnie czy egalitarnie?
Perspektywy: Jak kształcić uczniów zdolnych - elitarnie czy egalitarnie?
|
2009-01-08 |
Perspektywy: Jak kształcić uczniów zdolnych - elitarnie czy egalitarnie?
Najważniejszym kryterium XI Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych prowadzonego od 11 lat przez Perspektywy i Rzeczpospolitą jest udział uczniów danej szkoły w ogólnopolskich olimpiadach przedmiotowych, a więc niewątpliwie sukcesy uczniów zdolnych. Nad tym jak kształcić uczniów zdolnych od lat zastanawiają się pedagodzy. A konkretnie - czy skoncentrować się i dać szanse osobom bardzo wybitnym czy też działać w nieco szerszym zakresie, wobec wszystkich…
Głos w tej sprawie wieloktotnie już zabierały osoby i organizacje, które mają spore doświadczenie w kształceniu zdolnych. Należy do nich Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci, który w okresie minionych 25 lat wypracował metody zajmowania się dzieckiem szczególnie uzdolnionym. Zdaniem prof. Jana Madeya, przewodniczącego Zarządu Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci trafnie ujmuje to fragment z uchwały Walnego Zebrania Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci:
Walne Zebranie uważa, że podstawową zasadą zreformowanej szkole powinno być podmiotowe traktowanie każdego ucznia. Potrzeby edukacyjne dzieci powinny stanowić punkt wyjścia w pracy każdego nauczyciela. Celem nauczyciela i szkoły powinno być pomaganie w odkrywaniu bogactwa i różnorodności świata, tworzenie warunków sprzyjających zachowaniom twórczym, ujawnianie się i rozwijanie osobowości ucznia, umiejętności współżycia i współpracy w grupie oraz pracy nad sobą. Szkoła powinna być miejscem aktywności przede wszystkim ucznia, aktywności poznawczej i społecznej, samowychowawczej i w zakresie kształtowania perspektyw życiowych (...)
Aby przeczytać cały artykuł, kliknij tu
Źródło: Perspektywy.pl