Strona główna
»
Newsy
»
Polacy uczą Europę fizyki
Polacy uczą Europę fizyki
|
2007-02-21 |
Polacy uczą Europę fizyki
Zestaw pozwalający zbudować zasilaną owocami baterię do zegarka oraz skonstruować ze szklanki, biurowego spinacza i kawałka aluminiowej folii urządzenie do wykrywania napięcia to wynalazki opracowane przez naukowców ze Słupska w ramach unijnego projektu edukacyjnego Supercomet 2.
Jego celem jest stworzenie atrakcyjnego kursu do nauki fizyki na poziomie szkoły średniej. Podczas sympozjum w Europejskim Laboratorium Fizyki CERN koło Genewy zgromadzeni tam naukowcy uznali, że nauczanie fizyki znajduje się w głębokim kryzysie, a jedynym wyjściem z tej sytuacji jest stworzenie atrakcyjnego programu edukacyjnego, który wykraczałby poza tradycyjne metody przekazywania wiedzy.
Jak zapewnia dr Tomasz Wróblewski, adiunkt Zakładu Spektrografii Instytutu Fizyki Akademii Pomorskiej w Słupsku, po wakacjach kurs powinien trafić do szkół w 14 krajach Unii Europejskiej i Norwegii.
„Ten kurs ma pomóc uczniom w zrozumieniu zjawisk fizycznych i zachęcić ich do studiowania w przyszłości nauk ścisłych, które nie cieszą w tej chwili wielkim zainteresowaniem" - mówi dr Wróblewski.
Edukacyjny zestaw do nauki o zjawiskach nadprzewodnictwa, elektryczności i magnetyzmu będzie się składał z przewodnika metodycznego dla nauczycieli, multimedialnej płyty CD dla uczniów, specjalnego programu komputerowego oraz pudełka z przedmiotami codziennego użytku, za pomocą których można będzie przeprowadzić kilkanaście eksperymentów.
W prace nad atrakcyjnym programem nauczania fizyki zaangażowanych było 40 placówek naukowych i szkół z Bułgarii, Hiszpanii, Czech, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Niemiec, Włoch, Łotwy, Norwegii, Portugalii, Rumunii i Polski.
Naukowcy ze słupskiego Instytutu Fizyki mają spore doświadczenie w atrakcyjnym przezywaniu wiedzy ze swojej dziedziny. Przed kilku laty zaprezentowali w Polsce wraz z naukowcami z Warszawy opracowaną przez włoskiego prof. Vittoria Zanettiego z Uniwersytetu w Trydencie wystawę „Fizyka zabawek", na której za pomocą przedmiotów codziennego prezentowano kilkadziesiąt zjawisk fizycznych.
Źródło: http://www.naukawpolsce.pap.pl/