Strona główna
»
Newsy
»
Prawo małych przedszkoli
Prawo małych przedszkoli
|
2008-05-07 |
Prawo małych przedszkoli
Nareszcie gotowy jest projekt rozporządzenia MEN zmieniający
rozporządzenie w sprawie innych form wychowania przedszkolnego. Ma on
ułatwić zakładanie punktów i zespołów przedszkolnych m.in. przez gminy.
Od stycznia obowiązuje rozporządzenie MEN w sprawie rodzajów innych
form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych
form oraz sposobu ich działania. Umożliwia ono tworzenie obok
tradycyjnych przedszkoli placówek alternatywnych, np. zespołów
wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych przez gminy,
stowarzyszenia i osoby prywatne. Tworzenie alternatywnych przedszkoli
ma zwiększyć dostęp do edukacji zwłaszcza na obszarach wiejskich.
Niestety rozporządzenie z początku roku nie uregulowało
kwestii warunków lokalowych, w których mogą być prowadzone zajęcia.
Dlatego, zgodnie z prawem pomieszczenia, w których prowadzone są te
formy, musiały spełniać takie same wymagania, jak przedszkole czy
szkoła.
Specjaliści z organizacji tworzących alternatywne przedszkola apelowali
o zmianę przepisów, podkreślając, że przepisy sanepidu, nadzoru
budowlanego, ppoż są nieżyciowe i większość budynków wiejskich, gdzie
miałyby powstawać alternatywne przedszkola nie jest w stanie ich
spełnić.
- Wiejska edukacja przedszkolna musi być oparta na małych lokalnych
placówkach. Tak dzieje się nawet w bogatych państwach, jak Skandynawia,
czy Szwajcaria, ponieważ musi się ona odbywać blisko domu dziecka -
podkreślała Elżbieta Tołwińska-Królikowska, koordynatorka projektu
"Małe Przedszkole w Każdej Wsi" z Fundacji Inicjatyw Oświatowych.
Nowelizacja rozporządzenia łagodzi wymogi sanitarno-lokalowe, w
porównaniu z przedszkolem i szkołą wobec punktów i zespołów. Zmiany są
efektem uzgodnień MEN z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz
Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
Zgodnie z projektem rozporządzeniem zajęcia dla 3 do 5 dzieci mają być
prowadzone w pomieszczeniu, które ma co najmniej 16 m2. W przypadku gdy
dzieci jest więcej niż 5, powierzchnia ulega zwiększeniu o co najmniej
2 m2 na każde kolejne dziecko, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5
godzin dziennie. Wysokość pomieszczeń ma wynosić co najmniej 2,5 m.
Rodzice dzieci uczęszczających do alternatywnego przedszkola mogą
uczestniczyć w zajęciach z dziećmi. Jednocześnie rozporządzenie nakłada
obowiązek posiadania przez rodziców książeczki badań dla celów
sanitarno-epidemiologicznych.
- Udział rodziców w zajęciach ma formę pewnego rodzaju wolontariatu,
jednak nie powinno to ich zwalniać z obowiązku spełniania wymogów
zdrowotnych określonych dla osób pracujących z dziećmi - czytamy w
uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Przypomnijmy, że w zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być
prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w
punkcie przedszkolnym - przez wszystkie robocze dni w tygodniu.
Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy - 12
godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i
punktu przedszkolnego.
W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani
pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej
rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych
podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w
całości lub w części. Zajęcia - zarówno w zespole wychowania
przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym - są organizowane w
grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
Na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych
przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln
euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007-2013.
Zamieszczamy projekt rozporządzenia MEN zmieniające rozporządzenie w
sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków
tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania.
projekt
Anna Mikołajczyk-Kłębek
Serwis Samorządowy PAP