Strona główna
»
Newsy
»
Problemy polskiej edukacji
Problemy polskiej edukacji
|
2007-10-09 |
Problemy polskiej edukacji
Podstawowym problemem polskiego systemu edukacji jest niska jakość kształcenia - taka teza znalazła się w raporcie „Edukacja dla pracy” przygotowanym w ramach Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) i zaprezentowanym w Belwederze.
Głównym celem „Raportu o Rozwoju Społecznym - Edukacja dla Pracy” było przedstawienie pomysłów na lepsze dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy w Polsce. W związku z tym w raporcie przeanalizowane zostały zależności pomiędzy systemem edukacji a rynkiem pracy, kierunki rozwoju popytu na pracę oraz funkcjonowanie polskiego systemu edukacji, zwłaszcza pod kątem przygotowania absolwentów do wejścia na rynek pracy.
Co o polskim systemie edukacji mają do powiedzenia autorzy raportu?
Polska oświata uległa zasadniczym zmianom w wyniku reform wprowadzanych od 1990 roku. Nastąpiło upowszechnienie szkolnictwa średniego i wyższego. Niestety powstały jednocześnie duże braki w kształceniu zawodowym (w tym szczególnie w praktycznych umiejętnościach zawodowych). Dodatkowo zbyt mała liczba osób kształci się na kierunkach technicznych i przyrodniczych.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił duży wzrost w kształceniu umiejętności wysoko cenionych na dzisiejszym rynku pracy: znajomości języków obcych, informatyki, zdolności komunikacyjnych, pracy zespołowej i umiejętności uczenia się.
Wraz z pojawieniem się szkół niepublicznych i płatnych wzrosła konkurencja, zwłaszcza na poziomie szkolnictwa wyższego. Niestety za „ilością” nie poszła „jakość” - obecnie obserwujemy obniżenie poziomu nauczania i spadek kształcenia na kierunkach o stosunkowo wysokich kosztach. Finansowanie szkolnictwa wyższego w ostatnich latach skupiło się na tworzeniu filii uczelni i rozproszeniu terytorialnym, zabrakło natomiast środków na wspieranie najlepszych kierunków.
Podstawowym problemem naszego systemu edukacji pozostaje również niska jakość kształcenia. Jednym z potwierdzeń niewydolności polskiej oświaty jest powszechne zjawisko korepetycji i dokształcania uczniów na kursach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Minister rozwoju regionalnego, Grażyna Gęsicka, zapowiedziała, że wnioski z raportu zostaną wykorzystane przy dysponowaniu środkami unijnymi. Większość z nich, według zapowiedzi pani minister, ma trafić do uczelni technicznych. (W najbliższym czasie na wsparcie systemu edukacji w Polsce zostanie przeznaczone około 5 mld euro - pieniądze na ten cel pochodzić będą głównie ze środków UE).
Więcej na temat raportu wraz z jego pełną wersją elektroniczną znaleźć można na stronie Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP): kliknij TUTAJ.
Raport o rozwoju społecznym Polska 2007 - „Edukacja dla pracy” opracowała (z inicjatywy UNDP i we współpracy z Biurem Inicjatyw Społecznych Kancelarii Prezydenta RP oraz Bankiem Światowym) grupa ekspertów pod kierunkiem prof. Urszuli Sztanderskiej.
Milena Więckowska