Strona główna
»
Newsy
»
Rodzice oceniają dzienniki elektroniczne
Rodzice oceniają dzienniki elektroniczne
|
2009-12-10 |
Rodzice oceniają dzienniki elektroniczne
Ponad tysiąc rodziców dzieci chodzących do szkół korzystających z e-dzienników wzięło udział w ogólnopolskim badaniu pt. „Jak rodzice oceniają dzienniki elektroniczne”. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami tej ankiety.
Dzienniki elektroniczne funkcjonują już w kilkuset polskich placówkach oświatowych. Liczba ta zwiększa się bardzo szybko, m.in. dzięki zmianom prawa. Od lipca tego roku polskie szkoły mogą w całości zrezygnować z prowadzenia dokumentacji w formie papierowej i zastąpić ją dziennikiem elektronicznym.
Co rodzice sądzą na temat takiej formy zdobywania informacji o swoim dziecku?
Prawie 85% rodziców biorących udział w badaniu „Jak rodzice oceniają dzienniki elektroniczne” przyznało, że dzięki e-dziennikowi wie więcej na temat osiągnięć szkolnych swojej pociechy. Za największą zaletę dziennika elektronicznego 88% respondentów uznało możliwość dostępu do bieżących informacji o dziecku (ocen, frekwencji na lekcjach). Około 7% ankietowanych jako główny atut e-dzienników wymieniło możliwość utrzymywania stałej korespondencji ze szkołą oraz czytania szkolnych ogłoszeń.
Według rodziców bieżący i natychmiastowy dostęp do informacji o obecności uczniów na lekcjach zmniejsza skłonność dzieci do udawania się na wagary - stwierdziło tak 70% badanych osób.
Wbrew obawom, posiadanie narzędzia umożliwiającego na bieżąco sprawdzanie postępów naszych milusińskich i ich zachowania w szkole, nie wpływa znacząco na zmianę postawy rodziców wobec dzieci. Na pytanie: „Czy po wprowadzeniu e-dziennika stał się Pan/Pani bardziej podejrzliwy wobec dziecka/dzieci?” ponad 82% ankietowanych odpowiedziała negatywnie. Rodzice nie uważają również, aby narzędzie to ograniczało wolności uczniów (78% odpowiedzi).
Innowacja technologiczna jaką jest dziennik elektroniczny nie ma - w ocenie rodziców - większego wpływu na poprawę wyników nauki. W dość ograniczonym stopniu e-dziennik przyczynia się do większego przykładania się dzieci do nauki. W przypadku obydwu pytań największy odsetek stanowiły odpowiedzi „trudno powiedzieć”.
Rodzice dzieci, którzy już korzystają z dzienników elektronicznych, są generalnie pozytywnie nastawieni do tej innowacji. Większość deklaruje, iż wdrożenie e-dziennika jest dla nich jednym z kryteriów oceny szkoły, do której w przyszłości będą chcieli posłać swoje kolejne dzieci.
Ankieta „Jak rodzice oceniają dzienniki elektroniczne” przeprowadzona została w dniach 13-16 listopada 2009 roku przez Centrum Kształcenia Nauczycieli Librus, za pośrednictwem platformy internetowej e-dziennika - Systemu Kontroli Frekwencji i Postępów w Nauce. W badaniu wzięło udział 1059 osób z całej Polski. Ponad 82% respondentów ankiety to kobiety (przy zachowaniu statystycznej metody doboru próbki). Największą grupę respondentów stanowiły osoby w wielu 30-40 lat.
MW