Strona główna
»
Newsy
»
Stanowisko Zarządu Głównego Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów dotyczące egzaminu gimnazjalnego części humanistycznej
Stanowisko Zarządu Głównego Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów dotyczące egzaminu gimnazjalnego części humanistycznej
|
2008-04-30 |
Stanowisko Zarządu Głównego Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów dotyczące egzaminu gimnazjalnego części humanistycznej
Stanowisko Zarządu Głównego
Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów
Dot. egzaminu gimnazjalnego - części humanistycznej
Egzamin gimnazjalny ma za cel główny dostarczenie informacji o silnych
i słabych stronach polskiej oświaty. Tegoroczny - w części
humanistycznej - dostarczył ich szczególnie wiele.
Zaistniała sytuacja zmusza szkoły i nadzór pedagogiczny do
zdiagnozowania zakresu i rytmiczności omawiania lektur wymienionych w
podstawie programowej.
CKE w teście egzaminacyjnym wymieniło konkretną
lekturę, o co poloniści upominali się od dawna i próbuje się z
właściwej decyzji CKE zrobić aferę, łącznie z powtarzaniem egzaminu.
Nauczyciele języka polskiego, członkowie Stowarzyszenia Nauczycieli
Polonistów kategorycznie protestują przeciwko powtarzaniu egzaminu.
Dlaczego za popełnione błędy grupy nauczycieli mają ponosić karę dobrzy
nauczyciele, a przede wszystkim uczniowie w całej Polsce. Czas
najwyższy, by karę ponosili ci, którzy zawinili.
Egzamin musi sprawdzać konkretną wiedzę i
umiejętności zapisane w podstawie. Zbyt ogólne zadania we
wcześniejszych testach doprowadziły do nieczytania lektur, do
degradacji języka. Fakt ,,przeoczenia" dwóch ważnych lektur przez grupę
nauczycieli jest tego dowodem.
Nauczyciel nie może tłumaczyć się tym, że miał zamiar omawiać lekturę w
maju lub w czerwcu. To są argumenty na poziomie sześciolatka.
Nauczyciel podaje tytuł lektury do przeczytania miesiąc przed jej
omawianiem, podaje też uczniom zadania do lektury.
Nauczyciele w wielu przypadkach uczą pod egzamin. W szkołach jest
nadmierna liczba sprawdzianów, kartkówek, testów. Brak czasu na uczenie
czytania, pisania, kultury, na kształcenie języka. Tegoroczny precedens
powinien skłonić do refleksji nad polską oświatą, której stan jest
katastrofalny.
W imieniu Zarządu Głównego SNaP
Maria Gudro
wiceprzewodnicząca
Źródło: MEN