PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Sukces akcji Angielski.edu.pl


Sukces akcji Angielski.edu.pl

2003-12-01


Sukces akcji Angielski.edu.pl

Pod zainicjowaną przez serwis angielski.edu.pl petycją o przywrócenie uznawalności certyfikatów językowych na maturze podpisało się blisko pięć tysięcy osób!

Witryna angielski.edu.pl, największy polski serwis językowy, zbierała podpisy pod prośbą do MENiS o uznawanie certyfikatów językowych (jak np. FCE, CAE, CPE z angielskiego) na egzaminie maturalnym (od przyszłego roku żaden z certyfikatów nie będzie honorowany). Akcję patronatem medialnym objęły także Dziennik Internautów, Angliści.pl, Nauka.pl oraz Nastolatek.pl. Akcja zakończyła się dużym sukcesem - w internetowej ankiecie oddało głos 1047 osoby, a 3751 osób podpisało się pod petycją w wersji papierowej.

Inicjatorzy akcji przekazali informacje o jej rezultatach do MENiS. W najbliższym czasie oryginały podpisów zostaną złożone w urzędzie, zgodnie z prośbą Ministerstwa. Pozostaje mieć nadzieję, że urzędnicy wezmą pod uwagę zarówno głosy poparcia, jak i ważkie argumenty merytoryczne przemawiające za uznawaniem niektórych certyfikatów na egzaminie maturalnym.

Argumenty inicjatorów akcji zawarte są aż w dziesięciu różnych punktach:

1. Część certyfikatów językowych na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 świadczy o znajomości języka wystarczającej do nauczania - skoro niektóre certyfikaty wystarczają dla nauczycieli, powinny być także wystarczającym dowodem znajomości języka w przypadku ich uczniów. Inaczej uczeń co prawda będzie spełniał wymogi stawiane nauczycielom, ale jeszcze jednak będzie musiał zdać egzamin maturalny z języka, nawet, jeżeli będzie miał certyfikat wyższej rangi, niż jego nauczyciel.

2. Wśród anglistów nie ma wątpliwości, że większość z uznawanych do tej pory certyfikatów świadczy o spełnieniu wymagań egzaminu maturalnego.

3. Egzamin maturalny wiąże się z ogromnym stresem - osoby mniej odporne psychicznie dzięki uznawalności certyfikatów mogą dowieść swojej wiedzy bez dodatkowych nerwów i ryzyka z nimi związanymi (oblanie matury jest często życiową tragedią, nieotrzymanie certyfikatu - nie).

4. Egzamin na certyfikat językowy nie jest obowiązkowy - nie można więc argumentować, że nie należy honorować jego rezultatów ze względu na wyrównywanie szans miedzy rodzinami bogatszymi i uboższymi. Ponadto dysponowanie własnymi pieniędzmi to sprawa indywidualna - osoba uboższa mało odporna na stres może odłożyć przez 4 lata 500 PLN na certyfikat, a osoba zamożna, ale odporna na stres, może te sumę wydać na rozrywki. Czemu decydować na siłę za nich?

5. Egzaminy międzynarodowe są daleko bardziej ustandaryzowane niż polska matura (pytania są weryfikowane na bardzo dużych próbach badawczych), ponadto zwykle trwają znacznie dłużej i badają znajomość języka daleko dokładniej - nie może więc być mowy w przypadku ich honorowania o odstępstwie od standardu, raczej o dokładniejszym sprawdzeniu standardu właśnie w przypadku certyfikatów.

6. Choć argumentem MENiS przeciw certyfikatom jest fakt, że dotychczas certyfikaty zwalniały z matury bez oceny (dawały adnotację "zwolniony"), a nowa matura, jeżeli ma dawać wstęp na studia, wymaga konkretnych ocen (a "zwolniony" byłby wtedy przez uczelnie traktowany jak trójka), to nic nie stoi na przeszkodzie, by dawać ocenę na podstawie certyfikatu. Większość certyfikatów ma ocenę - nie ma więc problemu ze stworzeniem "przeliczników" ocen (nawet wyśrubowanych, np. FCE zdane na B - matura na 3, FCE zdane na A, matura na 4, itd.).

7. Choć argumentem MENiS przeciw certyfikatom jest założenie, że z matury nic nie powinno zwalniać i nie należy wobec tego tworzyć wyjątków, takie wyjątki i tak już są - zwolnieni z matury z danego języka maksymalną oceną są np. laureaci olimpiad językowych. Czy posiadacz Certificate of Proficiency in English z oceną A (jednego z najtrudniejszych międzynarodowych egzaminów z języka angielskiego na świecie) nie zasługuje na podobne zwolnienie?

8. Zdaniem MENiS "egzaminy zagraniczne sprawdzają inne umiejętności niż egzamin maturalny, są inaczej skonstruowane i oceniane" (cytat z wypowiedzi Biura Promocji i Analiz MENiS), jednak z tą opinią trudno się zgodzić. Wielu metodyków i anglistów bez wątpliwości przyznaje, że można wyróżnić grupę certyfikatów, które z całą pewnością sprawdzają i testują te same umiejętności, co egzamin maturalny. To zresztą opinia także autorów założeń nowej matury (certyfikaty zniknęły decyzją urzędników) . Co więcej, np. certyfikaty FCE/CAE/CPE trwają ZNACZNIE DŁUŻEJ niż egzamin maturalny (jeden egzamin trwa ponad 5 godzin) i testują w związku z tym znacznie dokładniej.

9. Zdaniem MENiS "egzaminy umożliwiające uzyskanie certyfikatów językowych z różnych języków, a nawet z tego samego języka, są wydawane przez różne instytucje, różnią się znacznie stopniem trudności, zakresem badanych umiejętności oraz skalą ocen, co powoduje, że są nieporównywalne" (cytat z wypowiedzi Biura Promocji i Analiz MENiS) - z tą opinią rzecz jasna trudno się nie zgodzić: certyfikaty się różnią. Chodzi jednak o to, że można dosyć łatwo wskazać te certyfikaty, które z okładem świadczą o spełnieniu wymogów maturalnych, a zatem wszystkie różnice w poziomie trudności i zakresy badanych umiejętności są na korzyść tych egzaminów (np. CPE jest trudniejsze i bada szerszy zakres umiejętności niż rozszerzona matura).

10. Certyfikaty wydawane są w oparciu o coraz szerzej znany i uznawany nie tylko w Europie dokument ramowy Rady Europy The Common European Framework for Modern Languages (tzw. CEF) oraz wprowadzone w nim jednolite poziomy znajomości języków obcych. W miarę szerszego wprowadzania w życie zasad CEF oraz tzw. portfolio językowego można spodziewać się, że coraz więcej krajów będzie uznawać certyfikaty - po co więc iść pod prąd. Warto także zaznaczyć, że certyfikaty są powszechnie uznawane przez wszystkie chyba polskie uczelnie jako zaliczające egzaminy z języków obcych.

źródło: Angielski.edu.pl

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl