Strona główna
»
Newsy
»
Sytuacja nauczycieli w UE
Sytuacja nauczycieli w UE
|
2009-09-09 |
Sytuacja nauczycieli w UE
Z badania OECD wynika, że nauczyciele nie czują się zmotywowani do pracy i że poświęcają aż 13 proc. czasu lekcyjnego na utrzymanie dyscypliny. W czerwcu 2009r. OECD opublikowała wyniki międzynarodowego sondażu na temat nauczania i uczenia się. Badanie przeprowadzono w 23 krajach, w tym w 15 krajach Unii Europejskiej.
Wcześniejsze badania OECD dotyczyły jedynie wyników osiąganych przez uczniów, tym razem skoncentrowano się na nauczycielach i dyrektorach placówek szkolnych. Po raz pierwszy zaprezentowano porównywalne dane międzynarodowe dotyczące warunków uczenia się oraz warunków pracy nauczycieli w szkołach.
Trzy czwarte nauczycieli uważa, że nie są motywowani do poprawy jakości nauczania, a w trzech na pięć szkół złe zachowanie uczniów w klasie jest przyczyną przerywania lekcji. Nauczyciele w Irlandii, Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech skarżyli się na brak systematycznej oceny swojej pracy oraz brak informacji zwrotnych. Władze edukacyjne powinny mieć na uwadze, że praca nauczycieli osiągających dobre wyniki powinna być nagradzana i doceniana.
Okazało się, że we wszystkich krajach, w których przeprowadzono badanie, w mniejszym lub większym stopniu brakuje wykwalifikowanych pracowników. W Polsce problem ten dotyka 12 proc. szkół, podczas gdy np. w Turcji takich braków doświadcza aż 78 proc. szkół.
Badanie wskazuje, że zarządzający systemem edukacji powinni w większym stopniu wspierać nauczycieli i uczniów oraz skupiać się na efektach uczenia się, a w mniejszym na programach nauczania.
Raport OECD (w języku angielskim) dostępny jest pod adresem: http://www.oecd.org/document/0/0,3343,en_
2649_39263231_38052160_1_1_1_1,00.html
źródło: Komisja Europejska
opr. km