PISANIE PRAC

Piszemy prace na zamówienie. Każda z prac przygotowywana jest indywidualnie na zamówienia dla klienta. Nasz kadra zmierzy się z każdym polonistycznym tematem. Więcej informacji:

ŚCIĄGI WYDRUKOWANE

Opracowaliśmy unikalne zestawy ściąg. Są to gotowe, wydrukowane komplety ściąg, które zostały przygotowane na bieżącą maturę. Więcej informacji o ściągach:

MATURA CD

Dzięki naszej płycie bez problemu przygotujesz się do matury. Na CD umieściliśmy gotowe wypracowania, opracowania, powtórki epok oraz wiele dodatków i bonusów, które pomogą Ci przygotować się do matury. Więcej informacji na temat wypracowań:

INFORMATOR

Strona główna » Newsy » Szlaban na spaliny


Szlaban na spaliny

2008-01-02


Szlaban na spaliny

Mediolan jako pierwsze miasto w Europie wprowadza dziś podatek od spalin. Berlin zakazał wczoraj wjazdu do centrum starym, najbardziej trującym samochodom, co wzburzyło wielu Polaków. Europejskie miasta ogarnia nowa ekologiczna moda, która może mocno uderzyć kierowców po kieszeniach.

Na forum internetowym "Głosu Szczecińskiego" toczy się dyskusja, użytkownik "Zenek" jest pewien, że ekologiczne obostrzenia w Berlinie wprowadzono celowo przeciw Polakom: "Żądam podobnych opłat ekologicznych dla Niemców przy wjeździe do Świnoujścia i Szczecina. Zobaczymy, jaka będzie ich reakcja".

Wtóruje mu "gryfita", który uważa, że Niemcy specjalnie zalali nasz rynek swoimi starymi, używanymi autami, a potem otworzyli granice i wprowadzili w Berlinie ekologiczną strefę: "Nie łudźmy się, że to przypadkowe posunięcie Niemców, oni potrafią liczyć".

Berlin zakazuje...

Od wczoraj centrum Berlina, a także Hanoweru i Kolonii jest tzw. zieloną strefą ekologiczną. Wszystkie wjeżdżające samochody muszą mieć plakietkę, która kosztuje 5 euro. Problem w tym, że właściciel samochodu wyprodukowanego przed 1996 r. takiej plakietki nie dostanie. I to najbardziej oburza przygranicznych Polaków.

Od wejścia do UE w 2004 r. rzuciliśmy się na tanie, sprowadzane z Niemiec używane auta, co roku w Polsce przybywa setek tysięcy 10-letnich i starszych volkswagenów, BMW czy mercedesów. Teraz wiele tych samochodów jest za starych, by wjechać do centrum Berlina, Kolonii czy Hanoweru, a wkrótce prawdopodobnie i do kolejnych miast za Odrą.

Z tego, że strefa uderzy w Polaków, zdają sobie sprawę władze Berlina. Na stronie internetowej magistratu można przeczytać informację o nowych zasadach po polsku (www.berlin.de/umweltzone). Wynika z niej, że z każdym rokiem będzie gorzej. Od 2010 r. plakietkę i zarazem prawo wjazdu do centrum Berlina dostaną tylko samochody wyprodukowane po 2006 r. (albo po 2001 r., ale z filtrem).

Jednak to, co tak wzburza wielu polskich kierowców, staje się powoli europejskim trendem. W zeszłym roku strefę identyczną jak berlińska wprowadził Madryt, gdzie władze chcą w ten sposób chronić zabytki. Władze Bawarii planują do 2020 r. całkowicie zakazać sprzedaży pojazdów z silnikiem spalinowym.

...Mediolan taksuje

W Nowy Rok historyczne centrum stolicy północnych Włoch, ze słynną monumentalną katedrą gotycką, odgrodziły od reszty miasta 43 elektroniczne bramy wjazdowe. Zamontowane na nich kamery od dzisiaj kontrolują, czy przejeżdżające samochody mają nalepkę świadczącą o tym, że właściciel zapłacił podatek od spalin.

Jeśli pojazd nie ma takiej nalepki, zdjęcie z kamery wędruje do komputera, który na podstawie numeru tablicy rejestracyjnej identyfikuje właściciela. I do domu przychodzi mandat na 70 euro.

Pomysł mediolański różni się więc od berlińskiego czy madryckiego - kierowca może zanieczyszczać miasto, ile chce, ale będzie go to słono kosztować. Za nalepkę, tzw. EcoPass, właściciele pojazdów najbardziej przyjaznych środowisku zapłacą 2 euro za dzień, najstarszy i najmniej ekologiczny samochód będzie kosztował kierowcę nawet 10 euro.

Miasto obliczyło, że w ten sposób zarobi na blisko 90 tysiącach pojazdów, które codziennie przebijają się przez centrum, 24 miliony euro rocznie. Pieniądze pójdą na zakup ekologicznych autobusów czy nowe ścieżki rowerowe.

Władze Turynu obiecują, że jeśli w Mediolanie podatek się sprawdzi, też taki wprowadzą u siebie. To samo rozważają w Rzymie. Na mediolański eksperyment patrzą z uwagą władze Londynu. Tam cztery lata temu wprowadzono tzw. podatek od korków od wszystkich samochodów wjeżdżających do centrum, bez względu na to, czy są ekologiczne, czy nie. Ale już od 4 lutego w brytyjskiej stolicy zostanie dodatkowo wydzielona tzw. strefa niskiej emisji. Opłaty za wjazd będą nakładane na razie tylko na ciężarówki, autobusy i autokary.

Na świecie wielkie miasta prześcigają się w pomysłach na walkę ze spalinami. Azjatycki Singapur ustalił np. pułap ilości samochodów, które mogą być zarejestrowane w tym mieście-państwie. Kupujący samochód często musi czekać, aż ktoś inny wyrejestruje swoje auto i zrobi się miejsce.

Często jednak to kierowcy okazują się sprytniejsi od urzędników. Niektóre włoskie miasta próbowały wprowadzić dni, w których mogą jeździć tylko samochody z parzystym numerem rejestracji i na odwrót. Wtedy Włosi zaczęli kupować sobie drugie samochody.

AUTOR: Paweł Szczerkowski

Źródło: Gazeta Wyborcza

SZYBKA ŚCIĄGA








Lektury - spis. Jak pisać.

PRZYDATNE INFORMACJE

» bezpłatna powtórka przed maturą z WOS’u

» wiosenny semestr na Uniwersytecie

» internetowe warsztaty dla maturzystów

» salon edukacyjny Perspektywy 2011

» konkurs na najciekawszą trasę wycieczki

» weź udział w projekcie edukacyjnym

SZUKANE W PORTALU

» karta pracy tadeusz borowski odpowiedzi

» wiersz o roztargnionej królewnie

» czyje portrety znajdują się w gabinecie szymona gajowca

» spotkania z klasykami literatury wsip

» spotkania z klasykami literatury wsip

» życzenia urodzinowe w średniowiecznym stylu

więcej...

Ściągi, wypracowania, pisanie prac, prace na zamówienie, charakterystyki, prace przekrojowe, motywy literackie, opisy epok, ściągi i wypracowania z polskiego, historii, geogfafii, biologi, matura
www.e-buda.pl - ściągi i wypracowania

Copyright © 2011 e-buda.pl