Strona główna
»
Newsy
»
Zmagania egzaminacyjne 2004
Zmagania egzaminacyjne 2004
|
2004-08-18 |
Zmagania egzaminacyjne 2004
Jak uczniowie klas szóstych i gimnazjaliści poradzili sobie z egzaminami w 2004 roku?
W środę, 18 sierpnia 2004 roku, w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu odbyła się konferencja prasowa na temat wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w 2004 roku oraz przygotowań do inauguracji roku szkolnego 2004/2005.
W konferencji udział wzięli Mirosław Sawicki - Minister Edukacji Narodowej i Sportu oraz kuratorzy oświaty, a także dyrektorzy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych. Na konferencji dyrektorzy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej omówili wyniki następujących egzaminów zewnętrznych 2004 roku: sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, egzamin w trzeciej klasie gimnazjum i egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe po dwuletniej zasadniczej szkole zawodowej.
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej odbył się po raz trzeci. Sprawdzian ten jest pierwszym powszechnym i obowiązkowym egzaminem zewnętrznym, do którego przystępują uczniowie. Obejmuje on pięć kluczowych obszarów umiejętności ucznia: czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Najlepiej uczniowie poradzili sobie z częścią sprawdzianu obejmującego czytanie i pisanie, najgorzej z rozumowaniem i wykorzystaniem wiedzy w praktyce. Przeprowadzone badania dowiodły, że osiągnięcia szóstoklasistów 2004 nie są niższe od osiągnięć szóstoklasistów 2003. Niższy wynik uzyskany na sprawdzianie w 2004 roku jest skutkiem zastosowania trudniejszego testu.
Egzamin w trzeciej klasie gimnazjum ma formę pisemną i składa się z dwóch części: humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej.
W części humanistycznej w obszarze poświęconym czytaniu i odbiorowi tekstów kultury w większości nie były trudne dla uczniów. W tym obszarze lepiej poradziły sobie dziewczęta. Natomiast tworzenie własnego tekstu były trudne dla dużej grupy uczniów. Trudności sprawiały uczniom przede wszystkim zadania wymagające samodzielnego formułowania myśli. Spośród zadań krótkiej odpowiedzi najtrudniejsze okazało się to, które wymagało dostrzeżenia wpływu kultury starożytnej na wytwory współczesnej sztuki użytkowej. Podobnie jak w ubiegłym roku prace uczniowskie zawierały dużo błędów językowych, interpunkcyjnych i ortograficznych.
W części matematyczno-przyrodniczej uczniowie wykonywali zadania z następujących obszarów: wyszukiwanie i stosowanie informacji, wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych (te zadania były dla uczniów trudne) i stosowanie zintegrowanej wiedzy do rozwiązywania problemów. Ostatnie zadanie sprawiło uczniom najwięcej problemów, a 39% piszących nie podjęło próby rozwiązania zadań z tego zakresu lub zrobiło to niepoprawnie. Chłopcy nieznacznie lepiej niż dziewczęta radzili sobie z zadaniami z części matematyczno-przyrodniczej, ale zarówno dla dziewcząt, jak i dla chłopców arkusz egzaminacyjny miał zbliżoną łatwość.
Uczniowie z dysleksją wykazali się podobnymi umiejętnościami jak uczniowie bez dysfunkcji. Przy dostosowaniu kryteriów punktowania w zakresie zapisu osiągnęli nawet wyższe wyniki niż ich koledzy bez dysfunkcji.
AH